Jag tog sommarlov och bloggen tog sommarpaus men nu är vi båda tillbaka med ny kraft och energi. Sommaren har varit annorluna men överlag bra. Jag har hunnit med en resa till Dublin med Moa, jag har varit i Stockholm och Göteborg på minisemester. Jag har försökt baka macaroons med varierande resultat. Jag har dansat mig varm på Djungelklubben på lördagar och svalkat mig i regnet ungefär en gång i veckan...
I början av augusti hade vi SSU Kongress i Stockholm. Det var en bra kongress på många sätt. Vi hedrade offren på Utöya med en mycket fin minnesstund under invigningen men resten av kongressen handlade om politik, vilket kändes helt rätt. De politiska debatterna var heta som vanligt men jag är nöjd med många av de beslut som kongressen fattade. För egen del blev kongressen också mycket bra. Jag blev tillsammans med 13 andra invald i SSU:s förbundsstyrelse. Det känns jättekul och som ett stort förtroende. Jag är verkligen peppad! Jag känner att SSU verkligen är på gång och med den nya ledningen bestående av Gabriel Wikström och Ellinor Eriksson kan det inte bli annat än bra!
Visar inlägg med etikett Livet. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Livet. Visa alla inlägg
onsdag 1 juni 2011
Lite av varje
Long time, no blog. Jag skyller på datorhaveri, (som egentligen inte var ett haveri, bara laddern som gick sönder)plugg och annat som fyllt min tid.
Det har hänt ganska mycket sedan sist. Tänkte börja med att redogöra för den absolut största händelsen, nämligen den när fem glada Spartacister vann 2700 kr på NH.
Det var quiz på NH, temat var fashionabelt. Det var ingen i mitt lag som kände att detta var vårt ämne, men det visade sig ju mer frågor som kom att vi hade många rätt. Framåt halv elva när vinnaren skulle presenteras stod det klart att vårt lag hade lyckats vinna med 33/38 poäng. Det kändes sjukt STORT och vi vann 2700 i presentkort på NH. Stora delar av den summan försvann i baren under kvällen om man säger så och kvällen avslutades på Harrys, buggandes till Bra vibrationer. What a night, säger jag bara.
Jag har hunnit med att gå på bio också. Jag och Anna-Panna bjussade Emzan på födelsedagsmiddag och sedan såg vi Pirates of the carribean 4. Den var förvånansvärt bra, även om jag inte är speciellt förtjust i Penepole Cruz.
Skolan då? Jo tack, B-uppsatsen är godkänd och klar. Min sista tenta är den 9 juni sedan har jag sommarlov. Var på stan en sväng idag efter Hälso och sjukvårdsnämnden och köpte lite bra sommarlovssaker: ett par seglarskor, typiskt bra att ha (vi kan låtsas i alla fall, de var sjukt snygga) en klänning och en stegräknare. Stegräknaren ska jag använda i sommar som morot för att ge mig ut och gå/jogga en stund varje dag. Känner att jag måste ha ett projekt under sommaren eftersom jag inte jobbar så det får bli motion och lite körkort, helt enkelt.
Politiken som sista punkt då, Det går bara framåt och jag gillar verkligen landstingspolitiken mer och mer för varje dag. (Dock gillar jag inte den styrande minoriteten och deras förslag som idag gick igenom om att ta ut avgifter för uteblivet läkarbesök för barn och unga, Fy!). Jag har gått igång lite på kulturpolitiken och har lite ideer om hur den skulle kunna utformas på ett nytt sätt. Men vi får se hur det blir med det, men jag har i alla fall fått med mig några partikamrater på idén.
Nu ska jag äta pasta tricolore med basilika och tomatcreme fraise, klippt skinka och färska coctailtomater.
Tjing!
Det har hänt ganska mycket sedan sist. Tänkte börja med att redogöra för den absolut största händelsen, nämligen den när fem glada Spartacister vann 2700 kr på NH.
Det var quiz på NH, temat var fashionabelt. Det var ingen i mitt lag som kände att detta var vårt ämne, men det visade sig ju mer frågor som kom att vi hade många rätt. Framåt halv elva när vinnaren skulle presenteras stod det klart att vårt lag hade lyckats vinna med 33/38 poäng. Det kändes sjukt STORT och vi vann 2700 i presentkort på NH. Stora delar av den summan försvann i baren under kvällen om man säger så och kvällen avslutades på Harrys, buggandes till Bra vibrationer. What a night, säger jag bara.
Jag har hunnit med att gå på bio också. Jag och Anna-Panna bjussade Emzan på födelsedagsmiddag och sedan såg vi Pirates of the carribean 4. Den var förvånansvärt bra, även om jag inte är speciellt förtjust i Penepole Cruz.
Skolan då? Jo tack, B-uppsatsen är godkänd och klar. Min sista tenta är den 9 juni sedan har jag sommarlov. Var på stan en sväng idag efter Hälso och sjukvårdsnämnden och köpte lite bra sommarlovssaker: ett par seglarskor, typiskt bra att ha (vi kan låtsas i alla fall, de var sjukt snygga) en klänning och en stegräknare. Stegräknaren ska jag använda i sommar som morot för att ge mig ut och gå/jogga en stund varje dag. Känner att jag måste ha ett projekt under sommaren eftersom jag inte jobbar så det får bli motion och lite körkort, helt enkelt.
Politiken som sista punkt då, Det går bara framåt och jag gillar verkligen landstingspolitiken mer och mer för varje dag. (Dock gillar jag inte den styrande minoriteten och deras förslag som idag gick igenom om att ta ut avgifter för uteblivet läkarbesök för barn och unga, Fy!). Jag har gått igång lite på kulturpolitiken och har lite ideer om hur den skulle kunna utformas på ett nytt sätt. Men vi får se hur det blir med det, men jag har i alla fall fått med mig några partikamrater på idén.
Nu ska jag äta pasta tricolore med basilika och tomatcreme fraise, klippt skinka och färska coctailtomater.
Tjing!
lördag 30 april 2011
Happy girl
fredag 8 april 2011
Plus och minus
Ni vet en såndär händelse man bara tror kan hända på film hände idag mig i verkligheten. Klockan var 11.30 och det var dags för lunch. Jag tog fram min lunchlåda innehållande mat, (gryta med ris). Jag valde ut en micro och skulle precis sätta in matlådan när den handlöst faller ner på marken och ut åker hela dess innehåll. Situationen kändes tragikomisk. Jag sörjde självfallet min goda lunch men kunde inte sluta skratta. Som tur var hjälpte Angie och Belle till att städa upp det. Som tur var för det andra var matsalen helt tom. Jag hade nog inte skrattat lika mycket om det hade varit fullsatt och lång kö till microvågsugnarna. Det positiva var dock att jag istället fick köpa mig en god sopplunch på Jalla.
Ovanstående berättelse skulle kunna kallas för dagens minus. Dagens plus däremot är att extranyckeln som jag hittade passade till cykeln och nu kan jag alltså cykla mig fram genom livet igen!
Ovanstående berättelse skulle kunna kallas för dagens minus. Dagens plus däremot är att extranyckeln som jag hittade passade till cykeln och nu kan jag alltså cykla mig fram genom livet igen!
onsdag 30 mars 2011
Vadstena, Baby!
söndag 27 mars 2011
Helgen med stort H
Denna helg har varit helt fantastisk!
Fredagen bjöd på hamburgare på Olearys med Bea och Viktoria och Säkert! som spelade på Konsert och kongress. Konserten var jättebra. Verkligen jättebra. Annika Norlin har en fantastisk förmåga att med sin röst brya sig in i mitt inre. Det kan inte annat än bli bra! Konsertens bästa var: Honung, dansa,fasten , Någongång måste du bli själv och köttet är svagt.
På lördagsmorgonen ringde väckarklockan okristligt tidigt (05.20) men det var ju för en kul grej. Vi var ett gäng SSU:are som åkte upp på partikongressen. Det var riktigt kul att få vara där och lyssna på Håkans linjetal, det känns riktigt bra med Håkan. Han kommer röra om i grytan and he won´t back down. Annars var kongressen lite som en klassåterträff, man spang runt och kramade gamla bekanta, uppdaterade varandra om senaste nytt för att sedan springa vidare in i nästa bekant. Men det var trevligt att träffa alla igen. Riktigt trevligt.
Senare på lördagskvällen bar det iväg till Anna för att fira Emilies födelsedag. Det blev en superkul kväll och vi hamnade på Klubb Bon Bon där killarna ifrån The Ark spelade knastriga Lp-skivor, det svängde som tusan!
Söndagen har ägnats åt en del plugg men också våffelbak och musikquiz hemma hos Sjölander/Egerhag.
Nu är det dags att sova.
Fredagen bjöd på hamburgare på Olearys med Bea och Viktoria och Säkert! som spelade på Konsert och kongress. Konserten var jättebra. Verkligen jättebra. Annika Norlin har en fantastisk förmåga att med sin röst brya sig in i mitt inre. Det kan inte annat än bli bra! Konsertens bästa var: Honung, dansa,fasten , Någongång måste du bli själv och köttet är svagt.
På lördagsmorgonen ringde väckarklockan okristligt tidigt (05.20) men det var ju för en kul grej. Vi var ett gäng SSU:are som åkte upp på partikongressen. Det var riktigt kul att få vara där och lyssna på Håkans linjetal, det känns riktigt bra med Håkan. Han kommer röra om i grytan and he won´t back down. Annars var kongressen lite som en klassåterträff, man spang runt och kramade gamla bekanta, uppdaterade varandra om senaste nytt för att sedan springa vidare in i nästa bekant. Men det var trevligt att träffa alla igen. Riktigt trevligt.
Senare på lördagskvällen bar det iväg till Anna för att fira Emilies födelsedag. Det blev en superkul kväll och vi hamnade på Klubb Bon Bon där killarna ifrån The Ark spelade knastriga Lp-skivor, det svängde som tusan!
Söndagen har ägnats åt en del plugg men också våffelbak och musikquiz hemma hos Sjölander/Egerhag.
Nu är det dags att sova.
måndag 21 mars 2011
Världens bästa DÅK
I helgen gick SSU Östergötlands DÅK utav stapeln. Det blev en hejdundrands helg som på lördagen bjöd på argumentationstrimning, politik och fejkmotioner om ombudsmän. På kvällen bjöds det på mingel med pommac och snacks samt lite musikquiz.
På söndagen drog förhandlingarna igång i Kommunhuset Rosen i Norrköping. Vi var 39 ombud på plats och med gäster och presidium var vi cirka 60 personer på plats. Riktigt bra! Debatterna i talarstolen gick heta och många kloka och framåtsyftande beslut togs.
Under årsmötet valde vi också ny ordförande för distriktet. Den eminente Jonatan Hermansson valdes till det ärofyllda uppdraget, och jag valdes till uppdraget att vid hans sida stå som vice ordförande för distriktet. Det känns kul!
Gårdagen till ära bar jag kavaj, kjol och stumpbyxor, en syn som några påpekade inte är så vanlig att se mig i. Min kavaj väckte uppmärksamhet då jag vanligtvis har en mer casual stil. Min kavaj syfade tydligen till makt och därför ska jag numera kalla den för min maktkavaj som jag använder när jag vill se mäktig ut och inbringa respekt. Men kära läsare och ni andra som kände ett sting av oro igår, jag har inte bytt stil förevigt. Idag lämnade jag hemmet iförd ecco-skor, manschesterbyxor och fjällräven-kit (Jacka plus Kånken). Maktkavajen är inhängd i garderoben men kommer fram igen när ni minst anar det.
På söndagen drog förhandlingarna igång i Kommunhuset Rosen i Norrköping. Vi var 39 ombud på plats och med gäster och presidium var vi cirka 60 personer på plats. Riktigt bra! Debatterna i talarstolen gick heta och många kloka och framåtsyftande beslut togs.
Under årsmötet valde vi också ny ordförande för distriktet. Den eminente Jonatan Hermansson valdes till det ärofyllda uppdraget, och jag valdes till uppdraget att vid hans sida stå som vice ordförande för distriktet. Det känns kul!
Gårdagen till ära bar jag kavaj, kjol och stumpbyxor, en syn som några påpekade inte är så vanlig att se mig i. Min kavaj väckte uppmärksamhet då jag vanligtvis har en mer casual stil. Min kavaj syfade tydligen till makt och därför ska jag numera kalla den för min maktkavaj som jag använder när jag vill se mäktig ut och inbringa respekt. Men kära läsare och ni andra som kände ett sting av oro igår, jag har inte bytt stil förevigt. Idag lämnade jag hemmet iförd ecco-skor, manschesterbyxor och fjällräven-kit (Jacka plus Kånken). Maktkavajen är inhängd i garderoben men kommer fram igen när ni minst anar det.
måndag 28 februari 2011
Östersund
Torsdag: Jag anländer till staden 19.45 och blir uppmött av en kommitee bestående av Emil, Linnea och Victor. Jag får en guidad tur och får se Östersund by night, sevärdigheter som Lyxvillorna på Frösön och det mäktiga skidbacken i centrum stod på agendan. Efter rundturen åkte vi till Coop och köpte med oss ost och folköl hem där Anton mötte upp oss med chips och dipp.
Fredag: (Eller dagen då jag och Emil åkte bil)
Jag och Emil åkte bil mellan Linnea-SSUlokalen-Expen ett antal gånger, men vi hann också med att titta på skidskyttearenan och ett utsiktstorn som fanns där. Lunch intogs på Max tillsammans med Emil och Linnea. På eftermiddagen besökte vi Systemet och sedan var vi med i en demonstration för demokratiska rättigheter i Iran. Jag och Linnea sprang även en sväng på stan. På kvällen gjorde vi tacos och tittade sedan på "På spåret". Jag fick även chansen att spela tv-spel, NHL-hockey. Jag förlorade med 5-0. Lite senare på kvällen kom Kata med pojkvän ochg vi drack vin och spelade spel. Framåt småtimmarna hade jag och Kata allsång med Lars Winnerbäck, det var fint.
Lördag: Dagen började med att SSU Östersund hade årsmöte och jag var där och hälsade från Östergötland. Efter årsmötet åkte jag, Emil och Anton till Fjällhalsen och åt på en mysig resturang däruppe. Vägen dit var spännande att åka då man ibland fick åka (Läs:Emil sladda) över isen. På fjället drack vi kaffedrinkar (såklart inte Emil) och bilresan hem blev genast mycket roligare. Väl hemma svidades det om för partaj, det kom folk och musik sattes på och öl knäcktes. Senare på kvällen for vi iväg till O´learys, det var kul.
Söndag: Morgonen var seg och jag väcktes av att Emil ville spela tv-spel. En dusch, en pizza och några timmar senare satt vi i bilen påväg till Åre. Väl inne i Åre åkte vi Kabinbanan upp för att titta på fjällen. Sjukt fint och häftigt! Vi besökte även Åre chockladfabrik och Copperhill som är ett riktigt lyxhotell. Kvällen bjöd på mys i soffan, packning och Wallander.
Måndagsmorgonen bestod av packning och hejdå-kramar.
Hela resan har helt enkelt varit sjukt bra <3

onsdag 23 februari 2011
Jag gömde mina drömmar där din axel blir till hals
Rapport, CHECK!
Håller just nu på och packar inför Östersund. Letar fram de varmaste tröjorna, thigtsen och klänningarna. Kylan here I come.
Var och handlade lite matsäck förut också. Det är något speciellt med att köpa mat som man ska ha med på utflykt eller långa resor. Det är mysigt på något sätt.
Slängde ihop en ny spellista också, den kommer här:
http://spotify:user:kaisakarro:playlist:4vqHlPftocM5SEzkQXG8JR
Håller just nu på och packar inför Östersund. Letar fram de varmaste tröjorna, thigtsen och klänningarna. Kylan here I come.
Var och handlade lite matsäck förut också. Det är något speciellt med att köpa mat som man ska ha med på utflykt eller långa resor. Det är mysigt på något sätt.
Slängde ihop en ny spellista också, den kommer här:
http://spotify:user:kaisakarro:playlist:4vqHlPftocM5SEzkQXG8JR
tisdag 22 februari 2011
Tisdag
Om VFU:n var en sjukt bra fest, eller en fantastisk utekväll kan VFU-rapporten ses som en baksmälla. Det är nu man på ett fyndigt sätt ska få ner i ord vilka av kursplanernas mål man har utgått ifrån och på vilket sätt det syns i lektionsplaneringarna. Det är nu jag ska reflektera och hänvisa till kurslitteraturen varför jag har gjort som jag har gjort och varför resultatet blev som det blev. Det kommer bli X antal sidor med ordbajs med andra ord. Jag förstår uppgiften på många sätt men när instruktionerna är lika luddiga som ett cumulusmoln så blir svaren lika luddiga.
Vad händer annars i veckan då?
Jag ska till skolan imorgon i TVÅ hela timmar
Jag måste skicka in min VFU-rapport
Jag måste skriva klart min del till SSU Östergötlands verksamhetsberättelse
Jag åker till Östersund på torsdag :)
Pratade precis med Emil och vattnet har nu återkommit, det var minus 13 grader och soligt och han ska fixa fram så vi kan åka skoter.
Vad händer annars i veckan då?
Jag ska till skolan imorgon i TVÅ hela timmar
Jag måste skicka in min VFU-rapport
Jag måste skriva klart min del till SSU Östergötlands verksamhetsberättelse
Jag åker till Östersund på torsdag :)
Pratade precis med Emil och vattnet har nu återkommit, det var minus 13 grader och soligt och han ska fixa fram så vi kan åka skoter.
fredag 18 februari 2011
Om att bli lärare
Idag var sista dagen på min fem veckors långa praktik. Det har varit en otroligt rolig och lärorik tid och det kommer att känns konstigt att traska upp till Campus på måndag. Om man tänker på lärarutbildningen och allt runtomkring är det egentligen på praktiken man sätts på prov och verkligen på riktigt får pröva sina didaktiska kunskaper. I verkligheten kan alla teorier slänga sig i väggen för situationen ser aldrig ut i verkligheten som man läser om dem i boken.
Veckorna har som sagt varit fantastiska och jag har suttit och läst mina elevers utvärderingar och blir alldeles varm i hjärtat. När det står så mycket fint kan jag inte annat än att verkligen känna i hjärtat att det är lärare jag vill och ska bli. Jag är så nöjd med mitt framtida yrkesval och längtar till att få komma ut till verkligheten snart igen.
Veckorna har som sagt varit fantastiska och jag har suttit och läst mina elevers utvärderingar och blir alldeles varm i hjärtat. När det står så mycket fint kan jag inte annat än att verkligen känna i hjärtat att det är lärare jag vill och ska bli. Jag är så nöjd med mitt framtida yrkesval och längtar till att få komma ut till verkligheten snart igen.
lördag 12 februari 2011
12 par
Jag vaknade klockan 9.00 i morse. Det är en ovanlighet för att vara mig när man får sova hur länge man vill, men troligtvis är det en konsekvens av att jag går upp ruggigt tidigt om morgnarna nu under praktiken. Jag åt lite frukost och drack lite te och bestämde mig för att gå ner en sväng på stan och köpa mig något riktigt snyggt. För det är jag värd efter denna vecka.
Väl nere på stan var det smockat med folk, framförallt barnfamiljer och barnvagnar. Jättekul. Jag slog mig fram till rean inne på MQ och hittade ett par vinröda manchesterbyxor. Det luktar lite kulturvänster jag vet men de var sjukt snygga. Annars fanns det inte så mycket i någon butik nere på stan. Lite trist när jag väl hade tid att åka ner. Vad jag dock inhandlade var något så tråkigt som 12(!) par strumpor och en deodorant. Strumporna blev dyrare en reabrallorna på MQ. Lite fail på det, men nu kommer jag inte behöva strumpr på lång tid framöver i alla fall.
Nu ska jag svida om för att bege mig hem till Linda för att laga hemmagjord pizza och dricka vin.
Väl nere på stan var det smockat med folk, framförallt barnfamiljer och barnvagnar. Jättekul. Jag slog mig fram till rean inne på MQ och hittade ett par vinröda manchesterbyxor. Det luktar lite kulturvänster jag vet men de var sjukt snygga. Annars fanns det inte så mycket i någon butik nere på stan. Lite trist när jag väl hade tid att åka ner. Vad jag dock inhandlade var något så tråkigt som 12(!) par strumpor och en deodorant. Strumporna blev dyrare en reabrallorna på MQ. Lite fail på det, men nu kommer jag inte behöva strumpr på lång tid framöver i alla fall.
Nu ska jag svida om för att bege mig hem till Linda för att laga hemmagjord pizza och dricka vin.
tisdag 8 februari 2011
Tekniska steg framåt
Jag är inte den bästa på teknik. Jag tycker ärlig talat inte att det är så himla kul heller. Men en del teknik måste man faktiskt klara av för att kunna leva ett så smidigt liv som möjligt. Som i läraryrket till exempel där finns det en maskin som underlättar lärarens vardag men som ändå skrämmer mig, det är kopiatorn. Jag och kopiatorn har tidigare inte kommit så bra överrens med varandra men nu under denna praktik har vi verkligen funnit oss med varandra. Han låter mig kopiera dubbelsidigt, han låter mig nita, han låter mig förstora och han låter mig kopiera i färg. Att kunna dessa saker gör faktiskt allt mycket lättare.
En annan sak som har med teknik att göra hände igår. Jag får på grund av en tråkig policy inte längre ha kvar min gamla mail utan måste byta till en ny. Detta var en traumatisk händelse för mig men som tillslut löste sig fint. Jag valde att öppna en google-mail och som en skänk från ovan fick jag ett mail från dem med texten "Vi vet att det kan vara krångligt att byta mail så därför vill vi hjälpa dig" och vips kunde google importera alla mina gamla mail till min nya.
Summa summarum teknik är fantastikst när det väl fungerar, det är bara att hitta dit som är det svåra.
En annan sak som har med teknik att göra hände igår. Jag får på grund av en tråkig policy inte längre ha kvar min gamla mail utan måste byta till en ny. Detta var en traumatisk händelse för mig men som tillslut löste sig fint. Jag valde att öppna en google-mail och som en skänk från ovan fick jag ett mail från dem med texten "Vi vet att det kan vara krångligt att byta mail så därför vill vi hjälpa dig" och vips kunde google importera alla mina gamla mail till min nya.
Summa summarum teknik är fantastikst när det väl fungerar, det är bara att hitta dit som är det svåra.
söndag 30 januari 2011
Helgmys
Jag har haft världens lugnaste helg. Åh, så skönt det har varit. Att bara rå om sig själv, äta, städa och mysa framför TV:n har varit underbart. Praktiken rullar på och de blir långa dagar. Just nu är även kroppen i lite uppror mot mig så jag försöker ladda lederna så mycket som möjligt inför kommande vecka. Jag har även ägnat helgen åt att sticka klart mina raggsockor, de kanske inte är helt optimalt estetiskt fina men de är helt okej för att vara första gången jag stickar strumpor. Lite pensionärsvarning, jag vet, men det är kul att sticka!
Annars har jag nu bokat tågbiljetter till Östersund där jag ska hälsa på fina Emil Burman och Anton Waara. Ska bli spännande att bo i deras lägenhet, jag vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig. Jag har ju heller aldrig varit så högt upp i Sverige förut så det blir väl att packa ner termobrallorna som jag senast använde i femman typ, de är blå och i storlek 160 cm. Jag tror i alla fall att det kommer att bli sjukt kul sista helgen i februari!
Annars har jag nu bokat tågbiljetter till Östersund där jag ska hälsa på fina Emil Burman och Anton Waara. Ska bli spännande att bo i deras lägenhet, jag vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig. Jag har ju heller aldrig varit så högt upp i Sverige förut så det blir väl att packa ner termobrallorna som jag senast använde i femman typ, de är blå och i storlek 160 cm. Jag tror i alla fall att det kommer att bli sjukt kul sista helgen i februari!
fredag 21 januari 2011
Trött men taggad
Oj, tiden rinner iväg och veckorna går fort nu. Jag har precis avklarat en av fem veckors praktik. Det är verkligen jättekul, men rätt slitigt ändå. Det ska planeras lektioner, hållas lektioner, rapporteras närvaro och så vidare. Men kul är det, riktigt kul! I år har jag t.o.m fått ett eget arbetsrum där jag kan breda ut mig bäst jag vill.
Nu sitter jag och väntar ute på Marieborg. I helgen annordnar SSU Östergötland Januarikursen med tema Feminism och jämställdhet. Det kommer bli en grymt kul helg, just nu försöker jag dock finna energi för att orka hela helgen. Med praktiken tillkommer ju också pendling och tidiga morgnar, vilket gör att man lätt blir lite trött såhär på eftermiddagen, men det är bara att bita ihop och öva sig inför det riktiga arbetslivet som kommer se ut så.
Nu sitter jag och väntar ute på Marieborg. I helgen annordnar SSU Östergötland Januarikursen med tema Feminism och jämställdhet. Det kommer bli en grymt kul helg, just nu försöker jag dock finna energi för att orka hela helgen. Med praktiken tillkommer ju också pendling och tidiga morgnar, vilket gör att man lätt blir lite trött såhär på eftermiddagen, men det är bara att bita ihop och öva sig inför det riktiga arbetslivet som kommer se ut så.
fredag 14 januari 2011
Någorlunda återställd
Lång bloggpaus. Jag vet, men det händer så mycket under jul och nyår så man hinner liksom inte med att uppdatera om allt. I korta drag var julen i alla fall jättebra, kusinbarnet urgulligt och hattpromenaden kall. Nyår var trevligt men chockerande regnigt vid 12-slaget. Inte okej.
Jag har också hunnit vara kursledare på årets upplaga av SSU:s Nyårskurser det var en riktigt kul vecka och min grupp KLU Cement var grymma! Dock satte en vecka på Bommers sina spår och nu har jag legat sjuk i feber och halsont i fyra dagar, men idag har jag orkat diska, laga normal mat (istället för yogurt och fibertoast som jag börjar bli lätt trött på) och fixa med lite annat smått och gott så jag börjar nog bli återställd. Det som dock var segt var att jag missade att skriva tentan p.g.a att jag låg sjuk, men jag får fokusera på nästa tillfälle i mars istället.
Nu ska jag peppa inför På spåret och kanske lyxa till det med lite popcorn till. Popcorn är gott.
Jag har också hunnit vara kursledare på årets upplaga av SSU:s Nyårskurser det var en riktigt kul vecka och min grupp KLU Cement var grymma! Dock satte en vecka på Bommers sina spår och nu har jag legat sjuk i feber och halsont i fyra dagar, men idag har jag orkat diska, laga normal mat (istället för yogurt och fibertoast som jag börjar bli lätt trött på) och fixa med lite annat smått och gott så jag börjar nog bli återställd. Det som dock var segt var att jag missade att skriva tentan p.g.a att jag låg sjuk, men jag får fokusera på nästa tillfälle i mars istället.
Nu ska jag peppa inför På spåret och kanske lyxa till det med lite popcorn till. Popcorn är gott.
fredag 17 december 2010
Bollkonstnär
Just nu har jag lite för många bollar i luften. Det är svårt att jongelera med alla samtidigt, faller en faller som bekant alla. Men då är det bara att börja om och lyfta ur en av bollarna, även fast man inte vill. Men än så länge klarar jag av dem alla.
Jag längtar dock efter julledigheten något enormt just nu. Äta god mat, titta på Kalle Anka, träffa kusinbarnet, träffa släkten, sjunga för tomten och gå på hattpromenad. Men om en vecka är det dags, julafton it is och det kommer att bli alldeles underbart!
Förra julafton
Jag längtar dock efter julledigheten något enormt just nu. Äta god mat, titta på Kalle Anka, träffa kusinbarnet, träffa släkten, sjunga för tomten och gå på hattpromenad. Men om en vecka är det dags, julafton it is och det kommer att bli alldeles underbart!
torsdag 25 november 2010
Om att känna sig vuxen
Jag känner mig vuxen på ganska många sätt. Jag vet hur ungefär hur man sköter ett hushåll, jag kan handla mat utifrån en inköpslista, jag kan tvätta, jag stickar, jag har coop medmera kort och jag handlar på Gudrun Sjöden. Samtidigt kan jag känna mig som en liten plutt i vissa sammanhang som när en del kompisar pratar om bostadsrätter och renoveringar och hustomter och lån. Jag kan ingenting om sådant. Som pricken över I:et har nu också min lillebror gått och köpt en bostadsrätt. Då känner jag mig plötsligt ännu yngre.
En annan sak som jag tycker jag får vuxenpoäng för är mitt politiska engagemang framförallt i Landstinget som kanske kan räknas som ett ganska torrt organ, men jag tycker det är kul. Tyvärr säger väl inte normen att unga tjejer ska vara politiker och igår på en middag blev jag misstagen två gånger för att vara någons flickvän. Jag fick båda gångerna lite genererat svara att jag faktiskt var där som politiker varpå några av de äldre männen såg lite förvånade ut och sa att jag måste vara bland de yngre, men i samma andetag menade på att det var kul att vi unga engagerar oss. Ja visst, det är jättekul att vara engagerad men inte lika kul att bli misstagen för att vara något man inte är. Då känns man genast liten igen fast man inbillat sig att man är vuxen.
En annan sak som jag tycker jag får vuxenpoäng för är mitt politiska engagemang framförallt i Landstinget som kanske kan räknas som ett ganska torrt organ, men jag tycker det är kul. Tyvärr säger väl inte normen att unga tjejer ska vara politiker och igår på en middag blev jag misstagen två gånger för att vara någons flickvän. Jag fick båda gångerna lite genererat svara att jag faktiskt var där som politiker varpå några av de äldre männen såg lite förvånade ut och sa att jag måste vara bland de yngre, men i samma andetag menade på att det var kul att vi unga engagerar oss. Ja visst, det är jättekul att vara engagerad men inte lika kul att bli misstagen för att vara något man inte är. Då känns man genast liten igen fast man inbillat sig att man är vuxen.
onsdag 17 november 2010
Ta ett djupt andetag, kasta dig ut
Tentan gick väl sådär. Vi får se vad det blir av det. Kunde läst på lite mer om Sveriges politiska maktförhållanden under 1500-1600 talet men men. Jag var iväg och simmade i måndags. Det var riktigt skönt, bra med utrymme och jag tog ut mig till max. Det är få känslor som är så sköna som att ta ut sig ordentligt i en simbassäng, det låter sjukt men om ni testar kommer ni förstå vad jag menar. Det ger en kick!
Efter måndagens tenta är det ingen rast och ingen ro och nästa kurs började redan igår. Första föreläsningen bjöd på handskrivna OH-bilder och lite sång, trevligt tycker jag, om än lite svårläst.
Igår kväll bjöd klubb din mamma upp till mysspelning på NH. Steget stod för underhållningen och de var riktigt bra! Det blev en riktig mystisdag med glögg, pepparkakor och levande ljus. Skönt med ett sånt avbräck i vardagen, det är verkligen något speciellt med livemusik, framförallr när man får det så nära inpå.
Nu ska jag äta soppa och inte tänka på att det är frost i trädet vid fönstret.
Efter måndagens tenta är det ingen rast och ingen ro och nästa kurs började redan igår. Första föreläsningen bjöd på handskrivna OH-bilder och lite sång, trevligt tycker jag, om än lite svårläst.
Igår kväll bjöd klubb din mamma upp till mysspelning på NH. Steget stod för underhållningen och de var riktigt bra! Det blev en riktig mystisdag med glögg, pepparkakor och levande ljus. Skönt med ett sånt avbräck i vardagen, det är verkligen något speciellt med livemusik, framförallr när man får det så nära inpå.
Nu ska jag äta soppa och inte tänka på att det är frost i trädet vid fönstret.
tisdag 2 november 2010
Färdigt projekt
Jag klarade tentan med Hildegard av Bingen, jag lyckades till och med få VG. Jag är sjukt nöjd. Men i denna nya kurs är det ingen rast och ingen ro för om 1,5 vecka har jag tenta igen på 1500-1815 talet. Vi läser om Gustav Vasa och den svenska storhetstiden och om reformationen och lite revolutioner. Det är rolig historia, och intressant historia.
Under några veckor har jag också hållt på med projektet sticka en trekantssjal, projektet blev färdigt igår och jag är grymt nöjd. Dock får ni vänta på bildbevis, har förlagt laddaren till kameran någonstans så just nu kan jag inte fota, men den dyker nog upp snart hoppas jag.
Under några veckor har jag också hållt på med projektet sticka en trekantssjal, projektet blev färdigt igår och jag är grymt nöjd. Dock får ni vänta på bildbevis, har förlagt laddaren till kameran någonstans så just nu kan jag inte fota, men den dyker nog upp snart hoppas jag.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)