torsdag 25 november 2010

Om att känna sig vuxen

Jag känner mig vuxen på ganska många sätt. Jag vet hur ungefär hur man sköter ett hushåll, jag kan handla mat utifrån en inköpslista, jag kan tvätta, jag stickar, jag har coop medmera kort och jag handlar på Gudrun Sjöden. Samtidigt kan jag känna mig som en liten plutt i vissa sammanhang som när en del kompisar pratar om bostadsrätter och renoveringar och hustomter och lån. Jag kan ingenting om sådant. Som pricken över I:et har nu också min lillebror gått och köpt en bostadsrätt. Då känner jag mig plötsligt ännu yngre.

En annan sak som jag tycker jag får vuxenpoäng för är mitt politiska engagemang framförallt i Landstinget som kanske kan räknas som ett ganska torrt organ, men jag tycker det är kul. Tyvärr säger väl inte normen att unga tjejer ska vara politiker och igår på en middag blev jag misstagen två gånger för att vara någons flickvän. Jag fick båda gångerna lite genererat svara att jag faktiskt var där som politiker varpå några av de äldre männen såg lite förvånade ut och sa att jag måste vara bland de yngre, men i samma andetag menade på att det var kul att vi unga engagerar oss. Ja visst, det är jättekul att vara engagerad men inte lika kul att bli misstagen för att vara något man inte är. Då känns man genast liten igen fast man inbillat sig att man är vuxen.

1 kommentar:

angie sa...

Kaisa, du ÄR vuxen. Du är den klokaste och finaste vännen jag vet, så strunta i vad de där gubbstruttarna säger. De är bara trångsynta och inte alls med i svängarna ;)