Visar inlägg med etikett Politik. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Politik. Visa alla inlägg

torsdag 28 april 2011

Interpellationsdebut

Igår ägnade jag hela dagen åt Landstingspolitik. Det var nämligen dags för Landstingsfullmäktige att sammanträda. 101 ledamöter som vi är ifrån 9 olika parier samlades för att fatta beslut kring bland annat årsredovisningen.

Detta fullmäktigemöte var lite extra speciellt för mig också eftersom jag gjorde debut som interpellant i talatstolen. Jag ställde en interpellation kring ungas psykiska ohälsa kopplat till det barnhälsoprojekt som har pågått i Landstinget under 2010-2011. Jag ställde frågan hur den styrane minoritetsmajoriteten såg på projektets framtid och fick till svar att man skulle ta tillvara på de positiva erfarenheterna. Det tycker jag inte är ett fullgott svar. Idag finns det barn och unga i verksamheten och min oro ligger hos dem. Vad händer om verksamheten läggs ner? Vem kan då garantera ungdomarna vård? Dessa frågor fick jag inte svar på och det tycker jag är beklagligt.

Min andra fråga var ifall minoritetsmajoriteten bedömer att landstingets insatser för att möta unga med psykisk ohälsa är tillräcklig. Även här fick jag ett luddigt svar om att det nog inte var så men det verkar inte som att det finns någon tanke kring hur man ska göra för att insatserna ska bli tillräckliga. Jag fick känslan under mitt replikskifte med Levi Eckeskog som svarade på min interpellation att man enbart vill utreda och utreda, men jag ser att det behövs resurser och det är snabbt! Det är också beklagligt att man inte har något framtidstänk i denna mycket viktiga fråga. Barn och ungas psykiska ohälsa är en av de frågor jag tycker att man måste kraftsamla lite extra kring, men tyvärr verkar inte den styrande minoritetsmajoriteten vilja det.

söndag 27 mars 2011

Helgen med stort H

Denna helg har varit helt fantastisk!
Fredagen bjöd på hamburgare på Olearys med Bea och Viktoria och Säkert! som spelade på Konsert och kongress. Konserten var jättebra. Verkligen jättebra. Annika Norlin har en fantastisk förmåga att med sin röst brya sig in i mitt inre. Det kan inte annat än bli bra! Konsertens bästa var: Honung, dansa,fasten , Någongång måste du bli själv och köttet är svagt.

På lördagsmorgonen ringde väckarklockan okristligt tidigt (05.20) men det var ju för en kul grej. Vi var ett gäng SSU:are som åkte upp på partikongressen. Det var riktigt kul att få vara där och lyssna på Håkans linjetal, det känns riktigt bra med Håkan. Han kommer röra om i grytan and he won´t back down. Annars var kongressen lite som en klassåterträff, man spang runt och kramade gamla bekanta, uppdaterade varandra om senaste nytt för att sedan springa vidare in i nästa bekant. Men det var trevligt att träffa alla igen. Riktigt trevligt.

Senare på lördagskvällen bar det iväg till Anna för att fira Emilies födelsedag. Det blev en superkul kväll och vi hamnade på Klubb Bon Bon där killarna ifrån The Ark spelade knastriga Lp-skivor, det svängde som tusan!

Söndagen har ägnats åt en del plugg men också våffelbak och musikquiz hemma hos Sjölander/Egerhag.

Nu är det dags att sova.

fredag 11 mars 2011

Håkan

Jag har nu fått en dags distans till pariledarvalet och har börjat känna på namnet Håkan Juholt ordentligt. Juholt var inte min kandidat, det kan jag villigt erkänna att Mikael Damberg var. Ja, jag blev lite besviken igår, först. Men nu när jag har smält det och börjar blicka framåt känns Juholt rätt bra i magen ändå. Han har verkligen potensial. Håkan kan nog bli riktigt grym!

Jag har faktiskt haft chansen att lyssna på Håkan Juholt för några år sedan när jag gick partiets KOM-utbildning och den entusiasm han spred och den energi jag kände efter hans pass kan jag nästan fortfarande ha kvar. Han kan konsten att engagera och jag tror han kan röra om ordentligt i den annars ganska lugna politiska grytan.

Håkan Juholt, ja nu kör vi helt enkelt!

tisdag 8 mars 2011

8:e mars

Idag är det den 8:e mars, a.k.a internationella kvinnodagen. Jag är självklart feminist och en varm förespråkare av jämställdhet, men jag tycker det blir krystat när männen i samhället idag ska gratulera oss. Det känns för mig snett att vi kvinnor "får" en dag, innebär det att resten av alla dagar på året tillhör männen?

Jämställdheten är någoting vi ständigt behöver jobba med, det är väl bra att man idag uppmärksammar frågan lite extra men egentligen är det någonting man ska uppmärksamma varje dag, varje timme och på varje möte. Våra normer sitter så djupt rotat att en dag inte räcker för att få bukt med problemet. Vi kvinnor måste lära oss att ta plats och framförallt lära oss att bekräfta varandra istället för att slåss mot varandra som vi gärna tenderar att göra. En internationell kvinnodag kan bidra till att lyfta blicken men jag tycker som sagt att vi ska lyfta upp blicken varje dag.

torsdag 25 november 2010

Om att känna sig vuxen

Jag känner mig vuxen på ganska många sätt. Jag vet hur ungefär hur man sköter ett hushåll, jag kan handla mat utifrån en inköpslista, jag kan tvätta, jag stickar, jag har coop medmera kort och jag handlar på Gudrun Sjöden. Samtidigt kan jag känna mig som en liten plutt i vissa sammanhang som när en del kompisar pratar om bostadsrätter och renoveringar och hustomter och lån. Jag kan ingenting om sådant. Som pricken över I:et har nu också min lillebror gått och köpt en bostadsrätt. Då känner jag mig plötsligt ännu yngre.

En annan sak som jag tycker jag får vuxenpoäng för är mitt politiska engagemang framförallt i Landstinget som kanske kan räknas som ett ganska torrt organ, men jag tycker det är kul. Tyvärr säger väl inte normen att unga tjejer ska vara politiker och igår på en middag blev jag misstagen två gånger för att vara någons flickvän. Jag fick båda gångerna lite genererat svara att jag faktiskt var där som politiker varpå några av de äldre männen såg lite förvånade ut och sa att jag måste vara bland de yngre, men i samma andetag menade på att det var kul att vi unga engagerar oss. Ja visst, det är jättekul att vara engagerad men inte lika kul att bli misstagen för att vara något man inte är. Då känns man genast liten igen fast man inbillat sig att man är vuxen.

torsdag 17 juni 2010

Teresa Carvalhos spargris

Här är ett mycket bra klipp på varför man ska rösta på Socialdemokraterna den 19 september

tisdag 4 maj 2010

1:a Maj pics

Lite sent som alltid men här kommer lite bilder från helgens 1:a maj firande, som i år utspelade sig både i Norrköping och Linköping. I Linköping gick det stora östgötatåget och utanför Konsert och Kongress uppträdde underbara Mikael Weihe och energiska Fred på jorden. Mirsad från SSU Norrköping och Jonatan Hermansson från SSU Linköping höll tal. Riktigt bra sådana!







söndag 20 september 2009

LW

Jag är glad, mycket glad.
Den 11 december kommer jag och Jennie befinna oss i Cloetta Center för att se Lars Winnerbäck. Det ska bli så sjukt kul och jag är redan laddad. Nu har man något att se fram emot när höstmörkret faller. :)

Idag ska jag gå och rösta i kyrovalet. Jag tycker att man ska gå och rösta om man är medlem i kyrkan, det är din chans att påverka, ta den chansen!

Tjing

torsdag 9 april 2009

I love Studiecirklar

Studiecirklar is the shit!
Igår höll vi i valgruppen vår tredje studiecirkelträff för Norrköpings Valledare och vilken fart det var på mötet. En sån fantastisk känsla. De var knappt tysta en sekund och ville diskutera allt som vi tog upp. Det känns som att Norrköping är på gång och att vi kommer att klara av valrörelsen 09 med ett gott reslutat. Men än är vi inte i mål, vi har knappt börjat så det finns mycket kvar att göra, men med den energin och debttlusten som fanns i det rummet är jag trygg över att det kommer bli en lyckad valrörelse.

Så var det dags för Påsken. Jag har alltid gillat påsken. Det är så glatt och ljust under den tiden. Så är det ju faktiskt lite skönt att få några dagar ledigt från Piaget, Skinner och Vygotskijs lärteorier. Idag har jag varit hos frissan (Så nästa gång vi ses Angelica har jag klippt mig ;) och träffat Anna-Panna en stund. Nu vilar jag upp mig inför kvällens festligheter hos Morgan.

Tjing!

måndag 16 juni 2008

Hjälp sökes

Kan någon teknisk tjej eller kille komma hem till mig och visa mig hur man länkar på bloggen?
Min kunskap når inte riktigt ända fram på den fronten.
Helgen har varit trevlig med grillning och sleep-over hemma hos Anna fre-lör och fika med Milli och övningskörning med mamma i söndags.
Idag har jag hängt med mamma på jobbet, det var trevligt. Jag hjälpte henne att städa massa skåp och att rensa olika papper och sätta dem i ordning, rena julafton för mig alltså.

Något som inte är lika kul är att det igår kom siffror på att Sverigedemokraterna har 4,2 % i senaste sifoundersökningen, vilket betyder att de skulle sitta i Riksdagen om det skulle vara val idag. Jag hoppas att det är fler än jag som har reagerat på detta och att vi tillsammans gör allt för att inte få in ett parti som flörtar med främlingsfientligheten i Riksdagen 2010.
Upp till Kamp!