Visar inlägg med etikett Landstinget. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Landstinget. Visa alla inlägg

onsdag 1 juni 2011

Lite av varje

Long time, no blog. Jag skyller på datorhaveri, (som egentligen inte var ett haveri, bara laddern som gick sönder)plugg och annat som fyllt min tid.
Det har hänt ganska mycket sedan sist. Tänkte börja med att redogöra för den absolut största händelsen, nämligen den när fem glada Spartacister vann 2700 kr på NH.
Det var quiz på NH, temat var fashionabelt. Det var ingen i mitt lag som kände att detta var vårt ämne, men det visade sig ju mer frågor som kom att vi hade många rätt. Framåt halv elva när vinnaren skulle presenteras stod det klart att vårt lag hade lyckats vinna med 33/38 poäng. Det kändes sjukt STORT och vi vann 2700 i presentkort på NH. Stora delar av den summan försvann i baren under kvällen om man säger så och kvällen avslutades på Harrys, buggandes till Bra vibrationer. What a night, säger jag bara.

Jag har hunnit med att gå på bio också. Jag och Anna-Panna bjussade Emzan på födelsedagsmiddag och sedan såg vi Pirates of the carribean 4. Den var förvånansvärt bra, även om jag inte är speciellt förtjust i Penepole Cruz.

Skolan då? Jo tack, B-uppsatsen är godkänd och klar. Min sista tenta är den 9 juni sedan har jag sommarlov. Var på stan en sväng idag efter Hälso och sjukvårdsnämnden och köpte lite bra sommarlovssaker: ett par seglarskor, typiskt bra att ha (vi kan låtsas i alla fall, de var sjukt snygga) en klänning och en stegräknare. Stegräknaren ska jag använda i sommar som morot för att ge mig ut och gå/jogga en stund varje dag. Känner att jag måste ha ett projekt under sommaren eftersom jag inte jobbar så det får bli motion och lite körkort, helt enkelt.

Politiken som sista punkt då, Det går bara framåt och jag gillar verkligen landstingspolitiken mer och mer för varje dag. (Dock gillar jag inte den styrande minoriteten och deras förslag som idag gick igenom om att ta ut avgifter för uteblivet läkarbesök för barn och unga, Fy!). Jag har gått igång lite på kulturpolitiken och har lite ideer om hur den skulle kunna utformas på ett nytt sätt. Men vi får se hur det blir med det, men jag har i alla fall fått med mig några partikamrater på idén.

Nu ska jag äta pasta tricolore med basilika och tomatcreme fraise, klippt skinka och färska coctailtomater.

Tjing!

torsdag 28 april 2011

Interpellationsdebut

Igår ägnade jag hela dagen åt Landstingspolitik. Det var nämligen dags för Landstingsfullmäktige att sammanträda. 101 ledamöter som vi är ifrån 9 olika parier samlades för att fatta beslut kring bland annat årsredovisningen.

Detta fullmäktigemöte var lite extra speciellt för mig också eftersom jag gjorde debut som interpellant i talatstolen. Jag ställde en interpellation kring ungas psykiska ohälsa kopplat till det barnhälsoprojekt som har pågått i Landstinget under 2010-2011. Jag ställde frågan hur den styrane minoritetsmajoriteten såg på projektets framtid och fick till svar att man skulle ta tillvara på de positiva erfarenheterna. Det tycker jag inte är ett fullgott svar. Idag finns det barn och unga i verksamheten och min oro ligger hos dem. Vad händer om verksamheten läggs ner? Vem kan då garantera ungdomarna vård? Dessa frågor fick jag inte svar på och det tycker jag är beklagligt.

Min andra fråga var ifall minoritetsmajoriteten bedömer att landstingets insatser för att möta unga med psykisk ohälsa är tillräcklig. Även här fick jag ett luddigt svar om att det nog inte var så men det verkar inte som att det finns någon tanke kring hur man ska göra för att insatserna ska bli tillräckliga. Jag fick känslan under mitt replikskifte med Levi Eckeskog som svarade på min interpellation att man enbart vill utreda och utreda, men jag ser att det behövs resurser och det är snabbt! Det är också beklagligt att man inte har något framtidstänk i denna mycket viktiga fråga. Barn och ungas psykiska ohälsa är en av de frågor jag tycker att man måste kraftsamla lite extra kring, men tyvärr verkar inte den styrande minoritetsmajoriteten vilja det.

lördag 13 november 2010

En lördagskväll

Just nu sitter jag och tittar ut genom fönstret. Ute är det bäcksvart och det har regnat hela dagen. Igår var jag iväg på överläggning med den nyvalda socialdemokratiska landstingsgruppen. Vi var i den anrika staden Vadstena och jag passade på att medge lite information kring staden till de andra eftersom jag precis har läst om det i skolan. Sån är jag, gillar att ge lite extra information. Överläggningen kändes bra och jag ser fram emot att ta tag i nya utmaningar inom politiken.

På måndag ska jag skriva ännu en tenta. Det känns sådär måste jag säga. Är sjukt trött just nu men har försökt att plugga några timmar i alla fall, hoppas att allt sätter sig imorgon när jag har fått sova lite och är pigg i tanken igen. Kvällen kommer bli lugn det är skönt. Ska laga lite mat och sedan titta på Så mycket bättre. Dock låter det inte som om grannen kommer att ta det lugnt, han satte just på Satisfaktion, den med naken-muskelmusikvideon alltså. Låter lovade, jag som behöver en lugn natts sömn.

Tjing!

söndag 31 oktober 2010

Söndag

Idag är det söndag och jag har inte gjort speciellt många knop. Stickat på halsduken som snart är klar, pluggat litegrann, pratat i telefon med världens bästa Milli och tittat på massa tv4play. Jag har verkligen fastnat för tv4:s senaste lördagssatsning Så mycket bättre där kända musiker bor tillsammans en vecka och tolkar varandras låtar. Tittar kanske främst för att jag vill se Plura men jag tycker det är fantastiskt spännande att se och lära känna de andra musikerna litegrann, det är ett riktigt feelgood-program som jag absolut tycker att ni ska titta på.

Imorgon ska jag på utbildningsdag med nya Landstingsfullmäktige. Det ska verkligen bli jättespännande!

tisdag 28 september 2010

Tack!

Personrösterna för Landstinget är nu färdigräknade och jag fick sammanlagt 414 röster. Jag vill rikta ett stort tack till er som har kryssat mig och ska göra allt i min makt för att ni ska bli nöjda med ert val. Jag ser verkligen fram mot en ny mandatperiod, jag är taggad!

onsdag 27 januari 2010

Grammatiskt korrekt

Igår började vi vår nya kurs Språkbeskrivning, som handlar dels om grammatik och dels om textanalys. Grammatiken är det första vi ska göra och jag känner att det kommer att bli den tuffaste delen. Kursen fick ju ingen toppenstart igår heller när det visade sig att boken vi ska använda oss av är svår att få tag i, men jag lyckades beställa den igår och hoppas att den kommer. Men det är väl som min mamma sa igår att det är dumt att vara ute i sista sekund, men jag lyckas på något sätt alltid vara det ändå. På föreläsningen i morse sa vår käre lärare att vi skulle bli vän med vår grammatikbok, vi får väl se om det blir en djup vänskap eller kanske en bad romance. Jag har aldrig varit något stort fan av grammatik, men vi får väl se om det ändras under kursens gång. Ett som är säkert är att jag nu verkligen måste ta tjuren vid hornen och lära mig allt rätt. Det set faktiskt lite illa ut med en svensklärare som inte kan använda grammatiken på ett korekt sätt. (Eller framförallt förklara det på ett vettigt sätt).

Nu blåser det verkligen snöstorm ute och jag hoppas att det lugnar ner sig till ikväll när jag ska på möte med "nya" landstingsgruppen för att prata kring riktlinjerna för den politik vi vill förmedla till väljarna under valet.

Tjing tjong långkalsong

onsdag 10 juni 2009

Balanserat styrkort

Sådär. Då var två dagars Landstingsfullmäktige överläggningar över. Det har varit två intressanta och roliga dagar med mycket debatt. Jag vågade mig faktiskt upp i talartstolen och pratade om psyksik ohälsa bland unga som idag är ett problem som sjukvården inte klarar av på ett fullvärdigt sätt.

Med risk för att låta nördig måste jag säga att landstingspolitik bara blir roligare och roligare för varje möte. Jag tror dock det kan bero på att jag hänger med i språkbruket och ordningen på ett annat sätt en vad jag gjorde i början. Varje system har sitt språk och nu har jag verkligen börjat greppa landstingsspråket. Med landstiungspolitik kan du som vilket område som helst bedriva frågor som rättvisa, solidariet och jämlikhet. Man måste bara implementera det på landstingets verksamheter. :)

måndag 8 juni 2009

hej och hå

Okej. Valet gick väl inte exakt som jag hade hoppats. Men om man ska se det från det positiva så har valdeltagandet iallafall höjts sedan förra gången och S är det största partiet. Nu återstår det bara att hålla tummarna för att Göran Färm lyckas behålla sin plats i parlamentet.

Annars har det väl inte hänt så mycket. Jag har fått sommarlov och det firades med en ordentlig klassfest med tillhörande kareoke. Klass Finspång kan verkligen sjunga kareoke med besked. haha.

På torsdag springer lillebror ut och hela släkten kommer att hälsa på, eller hela baltikum som Jennie uttryckte det. ;) Måste bara komma på någon rolig present att köpa till en 18 årig nybakad student, men jag har några ideer.

Imorgon är det dags för landstingsfullmäktige. Det ska bli spännande med budgetdebatt, vi får väl se om jag äntrar talarstolen...

Tjing!

måndag 9 mars 2009

Annorlunda

Sitter just nu nedsjunken i soffan och tittar på Familjen annorlunda. Det är en programserie på fyran som handlar om familjer med många barn. Jag är lite farsinerad av programmet men samtdigt skrämd. Tänk att ha åtta barn, att klara av det! Men jag är samtidigt imponerad över hur smarta lösningar de har när det gäller inhandling av mat eller utflykter.

Helgen som passerat skulle bli lugn men som en vis person en gång sade "Det blir aldrig som man tänkt sig" Fredag och lördag ägnades åt landstingspolitik och tävlingar på kvällen. Det känns skönt att trofén äntligen är tillbaka hos Östra gruppen :) På lördagskvällen bar det av till Angelica och förfest inför Suntrip. Det blev en riktigt härlig kväll, med bra musik och trevligt sällskap.

Imorgon är det dags för idrott på Campushallen, det ska bli spännande att se hur det blir

torsdag 26 februari 2009

Mötesknarkare

Hej jag heter Kaisa och jag är en mötesknarkare!
Dagen har mellan klockan 9.00 till 20.15 innehållit möten av olika slag. Det är någonting speciellt med möten och jag gillar dem verkligen, men de finns stunder då man vill vara utan dem också.

Vad har hänt annars den senaste tiden?
Kronprinsessan och Daniel ska visst förlova sig och media väljer att lägga 1,5 dag på detta spektakel. Det är väl fint att de är kära och vill gifta sig, men är det egentligen rimligt att man lägger så mycket Tv-tid på en sådan grej när det finns viktigare saker att visa än ett reportage med Ockelbos befolkning? (Nu ska jag ju villigt erkänna att jag såg just detta reportage, men ni förstår min poäng). Nej tacka vetja SVT:s vintersportsändningar med Andre Pops!

onsdag 26 november 2008

Landstingsdag

Idag har jag ägnat hela dagen åt Landstingspolitik. Riktigt trevligt faktiskt. Det var Landstingsfullmäktige och vi i oppositionen vann två återremiteringar, sånt man får glädjas åt när man är i opposition :) Annars var det väldigt intressanta diskutioner kring papperslösas rätt till vård med mera.

Efter Fullmäktige var det Stependiemiddag med de som fått kulturstependium från Landstinget. En riktigt trevlig middag med trevligt sällskap. Jag önskar alla stependiater lycka till med sina konstnärliga yttringar.

Nu väntar jag long distance call from france..

Tjing!

måndag 17 november 2008

10 tusen röda rosor

Jag gillar inte måndagar egentligen, men denna måndag har faktiskt varit riktigt bra!
Den började med att jag blev intervjuad av Becky från Frihet. Jag ska vara ssu profilen i Decembernummret. Hoppas det blir bra och att ni som har tillgång till tidningen läser det ;)

Efter det så var det dags för skola och en ny kommunikationsinriktning. Nu är det kroppets och rummets kommunikation som gäller, det verkar något mer konkret än det förra. Vi hade en föreläsning om kroppsspråk med Pontus Hellander som är skådespelare i Norrköping . Den var sjukt kul! Jag har inte skrattat så mycket på länge :)

Som sista anhalt denna dag var jag på gruppmöte med (S) Landstingsgrupp. Det var trevligt med intressanta disskutioner kring bland annat vårdvalet. Som avslutning på mötet valde de att kalla fram mig och ge mig en något försenad födelsedagspresent och en blombukett. Riktigt gulligt tycker jag.

Så jag fick inte 10 tusen röda rosor, men jag fick två :)

onsdag 15 oktober 2008

En dag

Idag har jag suttit på Landstingsfullmäktige från kl. 9.00 till kl. 16.00. Det var ett så kallat temafullmäktige då vi mer fick information kring ett specifikt ämne istället för att sitta och fatta massa beslut. Ämnet var en hälsofrämjandevård ur ett intergrationsperspektiv och vardagsrasism. Föreläsarna var verkligen toppenbra och diskussionen efteråt var givande för alla tror jag.

Efter fullmäktige var jag hemma hos Emelie i hennes nya lya tillsammans med Anna och de bjöd mig på en god middag, med efterföljande tjejsnack riktigt trevligt och välbehövligt för oss alla, haha.

Imorgon presenteras min examinationsuppgift för PA1. Efter det kommer mitt liv handla om frenetiskt skrivande i en vecka, med paus för helgens USA-Kurs då ;)

måndag 26 maj 2008

Så var det helt plötsligt sommarhetta ute, underbart! Det jag älskar mest med sommaren är alla ljusa sommarkvällar, det vill aldrig bli mörkt, det är så mysigt att sitta ute i sena natten när det är ljust. Mitt glassintag ökar också drastiskt under sommaren och det har redan börjat märkas förra veckan åt jag en hel skörd av glass, haha. Idag har jag däremot ätit äpplen, ingen glass.

Denna dag har gått åt till att uträtta lite småärenden som försummandes i förra veckans hektiska tempo. Jag har även varit på Landstingsgrupp och diskuterat vårt nya budgetförslag och påbörjat ett nytt arbete kring hälsofrämjande arbete. Det ska bli väldigt intressant att fortsätta med.

På tågresorna fram och tillbaka lyssnades det bla. på:

Robyn-Handle me
Imogen heap-Hide and seek
Bruce Springsteen- Born to run
Les Miserables-On my own
Maskinen- Det snurrar i min skalle

Riktigt bra låtar som jag varmt rekomenderar