onsdag 27 januari 2010

Grammatiskt korrekt

Igår började vi vår nya kurs Språkbeskrivning, som handlar dels om grammatik och dels om textanalys. Grammatiken är det första vi ska göra och jag känner att det kommer att bli den tuffaste delen. Kursen fick ju ingen toppenstart igår heller när det visade sig att boken vi ska använda oss av är svår att få tag i, men jag lyckades beställa den igår och hoppas att den kommer. Men det är väl som min mamma sa igår att det är dumt att vara ute i sista sekund, men jag lyckas på något sätt alltid vara det ändå. På föreläsningen i morse sa vår käre lärare att vi skulle bli vän med vår grammatikbok, vi får väl se om det blir en djup vänskap eller kanske en bad romance. Jag har aldrig varit något stort fan av grammatik, men vi får väl se om det ändras under kursens gång. Ett som är säkert är att jag nu verkligen måste ta tjuren vid hornen och lära mig allt rätt. Det set faktiskt lite illa ut med en svensklärare som inte kan använda grammatiken på ett korekt sätt. (Eller framförallt förklara det på ett vettigt sätt).

Nu blåser det verkligen snöstorm ute och jag hoppas att det lugnar ner sig till ikväll när jag ska på möte med "nya" landstingsgruppen för att prata kring riktlinjerna för den politik vi vill förmedla till väljarna under valet.

Tjing tjong långkalsong

Inga kommentarer: