Dagarna flyger iväg och är till mestadels fyllda med massa plugg. Därav mindre skrivet i sajberspejs. B-uppsatsen är i alla fall inlämnad och imorgon ska den upp för opponering.
I helgen har jag varit på Bommersvik för distriktssamling. Det har varit en bra helg med många bra samtal. Under helgen avklarades också årets första dopp. Det var kallt men härligt! Vi var också några som utforskade Bommersviks motionsspår, även om vi bara gick 1,4:an så känns det ganska bra. Vi gick den ju faktiskt fler gånger. Men nästa gång får vi utöka.
Nu är det snart dags för sömn, tänkte bara avsluta med att dela med mig av Jonas Wendins fantastiska låt Känn ingen sorg för mig Anders Borg, den piggar upp vilken söndagskväll som helst.
Visar inlägg med etikett Skola. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Skola. Visa alla inlägg
söndag 22 maj 2011
fredag 29 april 2011
Sol i sinne...B-uppsats inne
Det är synd på en så solig och vacker dag att jag sitter instängd i lägenheten och skriver B-uppsats. Det går sakta men säkert framåt och nu är jag uppe i 10 sidor i alla fall, med en del av undersökningen kvar och sammanfattning och all annan formalia som jag inte skrivit än. Hade handledning igår och min handledare tyckte att det såg bra ut och att jag kunde leverera en preliminär slutversion nästa gång, så jag vet vad jag gör den närmaste veckan. Jag sitter inte ute i solen och glassar utan jag sitter instängd och skriver om argumentationslinjerna för ATP-debatten.
Som tur är har Veronica Maggios senaste skiva Satan i gatan kommit upp på Spotify så jag har mycket trevligt sällskap i alla fall.
Lyssna gärna på hennes fantastiska låt Mitt hjärta blöder
Som tur är har Veronica Maggios senaste skiva Satan i gatan kommit upp på Spotify så jag har mycket trevligt sällskap i alla fall.
Lyssna gärna på hennes fantastiska låt Mitt hjärta blöder
lördag 24 april 2010
Isola
Det händer inte så mycket just nu, eller rättare sagt händer det jättemycket, men jag har inte riktigt tid till något. Just nu är det långa dagar i skolan, vilket är väldigt ovanligt för att vara lärarprogrammet. Plus att det är sjukt mycket att läsa. Idag har jag till exempel ägnat hela denna vackra lördag åt att sitta inne och läsa om Svenskämnets historia och om Svenskämnet och svenskundervisningen. Helkul. Eller något.
I Torsdags hände i alla fall något spännande då jag och Micke fick följa med vår VFU till Stockholm och få en guidad tur på Dramaten, följt av att vi fick se pjäsen Pygmalion på Dramaten. Pjäsen finns även som musikal då under namnet My fair lady och handlar om en språkprofessor som ska lära en kvinna från "gatan" att prata korrekt och uppföra sig ordentligt. I huvudrollerna var Alexandra Rappaport och Johan Ulveaus, både spelade otroligt bra och pjäsen bjöd på många scener som lockade fram mycket skratt.
Nu ska jag laga lite middag och ikväll ska jag slita mig från pluggandet och gå på fäst!
I Torsdags hände i alla fall något spännande då jag och Micke fick följa med vår VFU till Stockholm och få en guidad tur på Dramaten, följt av att vi fick se pjäsen Pygmalion på Dramaten. Pjäsen finns även som musikal då under namnet My fair lady och handlar om en språkprofessor som ska lära en kvinna från "gatan" att prata korrekt och uppföra sig ordentligt. I huvudrollerna var Alexandra Rappaport och Johan Ulveaus, både spelade otroligt bra och pjäsen bjöd på många scener som lockade fram mycket skratt.
Nu ska jag laga lite middag och ikväll ska jag slita mig från pluggandet och gå på fäst!
måndag 22 mars 2010
Pew pew
Det är måndagförmiddag och jag har tvättstugan. Mer glamoröst än så är det nog inte idag.
Helgen som var, var mycket trevlig. Jag var på överläggning med landstingsgruppen på Söderköpingsbrunn. Det var en bra helg och jag känner mig riktigt peppad för en ny mandatperiod, när vi (förhoppningsvis) är i majoritet. Lördagskvällen spenderades hemma hos Angelica med egengjord pannkakstårta och film. Vi såg Revolutionary road, den var riktigt bra, men lite hemsk på sitt sätt också.
Nu ska jag tillbaka till tvättstugan för att hänga upp tvätten på torkning, sedan bär det av till skolan.
Just det. Jag klarade grammatiktentan också, FREEDOM!
Helgen som var, var mycket trevlig. Jag var på överläggning med landstingsgruppen på Söderköpingsbrunn. Det var en bra helg och jag känner mig riktigt peppad för en ny mandatperiod, när vi (förhoppningsvis) är i majoritet. Lördagskvällen spenderades hemma hos Angelica med egengjord pannkakstårta och film. Vi såg Revolutionary road, den var riktigt bra, men lite hemsk på sitt sätt också.
Nu ska jag tillbaka till tvättstugan för att hänga upp tvätten på torkning, sedan bär det av till skolan.
Just det. Jag klarade grammatiktentan också, FREEDOM!
onsdag 27 januari 2010
Grammatiskt korrekt
Igår började vi vår nya kurs Språkbeskrivning, som handlar dels om grammatik och dels om textanalys. Grammatiken är det första vi ska göra och jag känner att det kommer att bli den tuffaste delen. Kursen fick ju ingen toppenstart igår heller när det visade sig att boken vi ska använda oss av är svår att få tag i, men jag lyckades beställa den igår och hoppas att den kommer. Men det är väl som min mamma sa igår att det är dumt att vara ute i sista sekund, men jag lyckas på något sätt alltid vara det ändå. På föreläsningen i morse sa vår käre lärare att vi skulle bli vän med vår grammatikbok, vi får väl se om det blir en djup vänskap eller kanske en bad romance. Jag har aldrig varit något stort fan av grammatik, men vi får väl se om det ändras under kursens gång. Ett som är säkert är att jag nu verkligen måste ta tjuren vid hornen och lära mig allt rätt. Det set faktiskt lite illa ut med en svensklärare som inte kan använda grammatiken på ett korekt sätt. (Eller framförallt förklara det på ett vettigt sätt).
Nu blåser det verkligen snöstorm ute och jag hoppas att det lugnar ner sig till ikväll när jag ska på möte med "nya" landstingsgruppen för att prata kring riktlinjerna för den politik vi vill förmedla till väljarna under valet.
Tjing tjong långkalsong
Nu blåser det verkligen snöstorm ute och jag hoppas att det lugnar ner sig till ikväll när jag ska på möte med "nya" landstingsgruppen för att prata kring riktlinjerna för den politik vi vill förmedla till väljarna under valet.
Tjing tjong långkalsong
tisdag 19 maj 2009
Det löser sig
Torsdag till Söndag flög förbi. SOF stod på schemat och Emelie var nattgäst. Jag måste säga att det verkligen var en lyckad och mycket trevlig helg. Jag och Emsan mös om dagarna och partajade på kvällarna. LiTheBlås baletten är fortfarande sötast men det fanns riktigt många bra orkestrar som spelade dansant musik. Det enda negativa med helgen är att jag missade Teresas årliga schlagerkväll men jag såg iaf reprisen i Söndags och rätt låt vann absolut. Sötare Norrbagge får man leta efter. Kul också att Estland gick så bra!
På måndag är det dags för tenta och jag har massor att plugga. Känns lite jobbigt faktiskt eftersom jag och Calle ska hålla i Valpeppningshelgen på Marieborg torsdag och fredag, men det får lösa sig helt enkelt. Imorgon är det jag, min tekopp och mina böcker som har en heldagsdejt med varandra :)
På måndag är det dags för tenta och jag har massor att plugga. Känns lite jobbigt faktiskt eftersom jag och Calle ska hålla i Valpeppningshelgen på Marieborg torsdag och fredag, men det får lösa sig helt enkelt. Imorgon är det jag, min tekopp och mina böcker som har en heldagsdejt med varandra :)
torsdag 23 april 2009
Kickar
Åh, det är helt underbart att vara ute på Vfu. Det mest underbara av allt var idag när jag fick hålla min första hela lektion någonsin! Det var grymt kul och eleverna var så duktiga och antecknade och gjorde precis vad jag sa :) Jag har verkligen fått bekräftat att jag har valt rätt linje och rätt inriktning, det känns toppen, jag får verkligen en kick av att undervisa.
I like it!
I like it!
fredag 17 april 2009
Det vänder...
Jag sitter med rosa nagellack utan aseton. Känns stabilt. Anledningen till detta är Fouls Majfest som jag, Ancelica, Linda och Rasmus var på igår. Det var tema Tv och vi var utklädda till barnprogramsledare. Festen bjöd på lekar, matkring, gyckel och mycket dans. En riktigt trevlig kväll!
Jag fick tillbaka tentan idag och kan med glädje säga att jag klarade den! Så otroligt skönt. Det är en enorm lättnad, så nu är det dags att börja oroa sig inför nästa istället ;) Nejvars nu blir det två veckor med VFU. Det ska bli spännande. Jag har föressten nu bestämt mig för att det är svensklärare jag vill bli. Så två år av språkhistoria, grammatik och litteratur here I come!
Nu ska jag lägga mig framför tv:n och titta på nån repris av topmodel. Innan jag försvinner bort till Linda för myskväll och pajbak :) Ska få låna lite aceton också så att jag kan ta bort det rosa...
Tjing!
Jag fick tillbaka tentan idag och kan med glädje säga att jag klarade den! Så otroligt skönt. Det är en enorm lättnad, så nu är det dags att börja oroa sig inför nästa istället ;) Nejvars nu blir det två veckor med VFU. Det ska bli spännande. Jag har föressten nu bestämt mig för att det är svensklärare jag vill bli. Så två år av språkhistoria, grammatik och litteratur here I come!
Nu ska jag lägga mig framför tv:n och titta på nån repris av topmodel. Innan jag försvinner bort till Linda för myskväll och pajbak :) Ska få låna lite aceton också så att jag kan ta bort det rosa...
Tjing!
onsdag 18 mars 2009
Vi fiskar kunskap
Detta gör vi på lärarprogammet :)
Melodi "Jag går och fiskar"
”Vi fiskar kunskap”
Vers 1. Platons kunskapsteorier
Gör vi om till melodier
Episteme är att veta
Vetenskap och det konkreta
Åsikter får här ej vara
Världen söker man förklara
Ref. Vi fiskar kunskap……aaaaa
Och öppnar ögonen
Vill förstå och förklara…..aaaaa
Den värld vi lever i, lever i
Vers 2. Techne är att praktisera
Skapa, slöjda, modulera
Hantverk har en viktig roll
Att skapa gör att man får koll
Det kroppen gör förstärker minne
Kunskap fastnar i vårt sinne
Ref. Vi fiskar kunskap……aaaaa
Och öppnar ögonen
Vill förstå och förklara….aaaa
Den värld vi lever i, lever i
Vers 3. Fronesis är praktisk klokhet
Eftersträvar handlingsgodhet
Att göra rätt är etiskt bra
Likadant från dag till dag
Hjärtat har en tydlig vilja
Rätt från fel man söka skilja
Ref. Vi fiskar kunskap……aaaaa
Och öppnar ögonen
Vill förstå och förklara
Den värld vi lever i, lever i
Vers 4. Barnen leker för att lära
Bearbetar liv med nära
Lustfylld frihet med varandra
I vår värld de lär sig vandra
Teorier finns det många
hur i leken glädjen fånga
Ref. Vi fiskar kunskap……aaaaa
Och öppnar ögonen
Vill förstå och förklara …..aaaa
Den värld vi lever i, lever i
Vers 5. Tyst kunskap det har vi alla
Men är svår att återkalla
Kroppen vet hur den ska göra
Instruktion den ej behöva
Övning det ger färdighet
Tänk så mycket som du vet!
Ref. Vi fiskar kunskap……aaaaa
Och öppnar ögonen
Vill förstå och förklara …..aaaa
Den värld vi lever i
(tonartshöjning)
Genom liv kommer kunskap….aaaaa
Och den finns överallt
Reflektion, lek och samspel…aaaaaa
Från vaggan till vår grav, lär vi oss
Melodi "Jag går och fiskar"
”Vi fiskar kunskap”
Vers 1. Platons kunskapsteorier
Gör vi om till melodier
Episteme är att veta
Vetenskap och det konkreta
Åsikter får här ej vara
Världen söker man förklara
Ref. Vi fiskar kunskap……aaaaa
Och öppnar ögonen
Vill förstå och förklara…..aaaaa
Den värld vi lever i, lever i
Vers 2. Techne är att praktisera
Skapa, slöjda, modulera
Hantverk har en viktig roll
Att skapa gör att man får koll
Det kroppen gör förstärker minne
Kunskap fastnar i vårt sinne
Ref. Vi fiskar kunskap……aaaaa
Och öppnar ögonen
Vill förstå och förklara….aaaa
Den värld vi lever i, lever i
Vers 3. Fronesis är praktisk klokhet
Eftersträvar handlingsgodhet
Att göra rätt är etiskt bra
Likadant från dag till dag
Hjärtat har en tydlig vilja
Rätt från fel man söka skilja
Ref. Vi fiskar kunskap……aaaaa
Och öppnar ögonen
Vill förstå och förklara
Den värld vi lever i, lever i
Vers 4. Barnen leker för att lära
Bearbetar liv med nära
Lustfylld frihet med varandra
I vår värld de lär sig vandra
Teorier finns det många
hur i leken glädjen fånga
Ref. Vi fiskar kunskap……aaaaa
Och öppnar ögonen
Vill förstå och förklara …..aaaa
Den värld vi lever i, lever i
Vers 5. Tyst kunskap det har vi alla
Men är svår att återkalla
Kroppen vet hur den ska göra
Instruktion den ej behöva
Övning det ger färdighet
Tänk så mycket som du vet!
Ref. Vi fiskar kunskap……aaaaa
Och öppnar ögonen
Vill förstå och förklara …..aaaa
Den värld vi lever i
(tonartshöjning)
Genom liv kommer kunskap….aaaaa
Och den finns överallt
Reflektion, lek och samspel…aaaaaa
Från vaggan till vår grav, lär vi oss
måndag 16 februari 2009
Segt
Igår var dagen efter, i dess rätta bemärkelse. Dagen efter Kravalentine alltså. Det var en trevlig kväll, med ett lite väl hårt slut, men det är historia nu. Söndagen spenderades en stund hos Angelica för matintag och en stund hos Sofie för semelbak och semelintag :) Detdär med att plugga och träna blev inte mycket av igår...
Idag har jag väl inte varit sådär jätteproduktiv heller i skolan, och sedan var det dags för möte på kvällen. Möten är bra! Men just nu borde jag egentligen plugga istället.
Imorgon bär det av på Exkursion till Åtvidaberg. Hoppas det blir trevligt. Sedan blir det simhallen med Jakob och Lars :) och plugg,plugg och plugg...
Idag har jag väl inte varit sådär jätteproduktiv heller i skolan, och sedan var det dags för möte på kvällen. Möten är bra! Men just nu borde jag egentligen plugga istället.
Imorgon bär det av på Exkursion till Åtvidaberg. Hoppas det blir trevligt. Sedan blir det simhallen med Jakob och Lars :) och plugg,plugg och plugg...
söndag 18 januari 2009
Söndag
Tentan är inlämnad och klar!
Detta firades med med Anna och Emelie hemma hos mig med pizzabak och lets dance haha. Sedan drog vi vidare till Hg för mer firande. Det var en trevlig men kylig kväll med tanke på att vi fick köa 50 minuter för att komma in. Men det går när man kan samtala och sjunga med roliga civilingengörer :)
Dagen efter blev det sex and the city, som alltid nuför tiden. Sjukt bra serie! Och på kvällen kom Sofie på besök och lagade paj och tittade på film. Vi såg "På smällen" den var riktigt kul och söt faktiskt.
Idag har jag varit på utflykt till Willys och inhandlat lite nödvändigheter. Lite segt men miljövänligt att åka kollektivit bara, det skulle gå så mycket snabbare med bil, men då måste man först fixa körkort och det har ju legat på is sedan en tid tillbaka...haha
Imorgon börjar jag en ny kurs. TVÄS 2, läraren och kunskapen heter den. Vi får väl se om den blir bra. men det tror jag nog. Nu ska jag äta lite middag.
Hej hå.
Detta firades med med Anna och Emelie hemma hos mig med pizzabak och lets dance haha. Sedan drog vi vidare till Hg för mer firande. Det var en trevlig men kylig kväll med tanke på att vi fick köa 50 minuter för att komma in. Men det går när man kan samtala och sjunga med roliga civilingengörer :)
Dagen efter blev det sex and the city, som alltid nuför tiden. Sjukt bra serie! Och på kvällen kom Sofie på besök och lagade paj och tittade på film. Vi såg "På smällen" den var riktigt kul och söt faktiskt.
Idag har jag varit på utflykt till Willys och inhandlat lite nödvändigheter. Lite segt men miljövänligt att åka kollektivit bara, det skulle gå så mycket snabbare med bil, men då måste man först fixa körkort och det har ju legat på is sedan en tid tillbaka...haha
Imorgon börjar jag en ny kurs. TVÄS 2, läraren och kunskapen heter den. Vi får väl se om den blir bra. men det tror jag nog. Nu ska jag äta lite middag.
Hej hå.
De tre musketörerna
onsdag 14 januari 2009
Hemtenta # 2
Hemtenta nummer två släpptes igår klockan 15.00 och hitills har det faktiskt gått hyfsat bra. De första frågorna är jag i princip klar med, men den sista har jag en del kvar att skriva på. Jag får väl se hur nöjd jag känner mig på fredag efter kl 13.00 då den ska vara inlämnad...
lördag 10 januari 2009
Case
Denna helg sitter nog de flesta av oss lärarstudenter inlåsta i våra lägenheter och skriver färdigt på våra Case inför tentan som kommer på Tisdag. För min del har det gått hyfsat bra ändå. Jag har kvar att utveckla en av kommunikationsdelarna och sedan lägga in bilder till scenen jag har valt, sedan skulle jag vilja påstå att jag är klar. Idag har jag suttit och transkriberat, inte det roligaste man kan göra kanske, men när det väl är klart är det väldigt skönt.
Ikväll kommer Sofie över till mig och då ska vi göra nått annat än att plugga case. Vi ska laga lite god mat och kanske se nån film.
Igår bokade föressten jag och Angelicka biljetter till Hello Saferide som spelar den 18 februari på Flygeln i Norrköping. Det ser jag verkligen fram emot.
over and out.
Ikväll kommer Sofie över till mig och då ska vi göra nått annat än att plugga case. Vi ska laga lite god mat och kanske se nån film.
Igår bokade föressten jag och Angelicka biljetter till Hello Saferide som spelar den 18 februari på Flygeln i Norrköping. Det ser jag verkligen fram emot.
over and out.
måndag 17 november 2008
10 tusen röda rosor
Jag gillar inte måndagar egentligen, men denna måndag har faktiskt varit riktigt bra!
Den började med att jag blev intervjuad av Becky från Frihet. Jag ska vara ssu profilen i Decembernummret. Hoppas det blir bra och att ni som har tillgång till tidningen läser det ;)
Efter det så var det dags för skola och en ny kommunikationsinriktning. Nu är det kroppets och rummets kommunikation som gäller, det verkar något mer konkret än det förra. Vi hade en föreläsning om kroppsspråk med Pontus Hellander som är skådespelare i Norrköping . Den var sjukt kul! Jag har inte skrattat så mycket på länge :)
Som sista anhalt denna dag var jag på gruppmöte med (S) Landstingsgrupp. Det var trevligt med intressanta disskutioner kring bland annat vårdvalet. Som avslutning på mötet valde de att kalla fram mig och ge mig en något försenad födelsedagspresent och en blombukett. Riktigt gulligt tycker jag.
Så jag fick inte 10 tusen röda rosor, men jag fick två :)
Den började med att jag blev intervjuad av Becky från Frihet. Jag ska vara ssu profilen i Decembernummret. Hoppas det blir bra och att ni som har tillgång till tidningen läser det ;)
Efter det så var det dags för skola och en ny kommunikationsinriktning. Nu är det kroppets och rummets kommunikation som gäller, det verkar något mer konkret än det förra. Vi hade en föreläsning om kroppsspråk med Pontus Hellander som är skådespelare i Norrköping . Den var sjukt kul! Jag har inte skrattat så mycket på länge :)
Som sista anhalt denna dag var jag på gruppmöte med (S) Landstingsgrupp. Det var trevligt med intressanta disskutioner kring bland annat vårdvalet. Som avslutning på mötet valde de att kalla fram mig och ge mig en något försenad födelsedagspresent och en blombukett. Riktigt gulligt tycker jag.
Så jag fick inte 10 tusen röda rosor, men jag fick två :)
lördag 15 november 2008
Rödvin och socialism
Gårdagen började tidigt. Klockan 07.30 samlades min grupp för att förbereda redovisningen kring dataspel. Det blev nog faktiskt riktigt bra! Skönt att det spåret är över nu. På måndag ska vi börja med kroppens och rummets kommunikation, det låter mycket roligare. Efter skolan så storstädade jag hela lägenheten och gick och handlade, och skaffade mig ett med mera kort, så att jag får bonuspoäng när jag handlar på alla Coopbutiker, akademibokhandlen med mera. Fett med vuxenpoäng till mig :)
På kvällen var det dags för Spartacus fest rödvin och socialism, hemma hos Catrine. Det var riktigt trevligt och vi sjöng sånger som inte ska offentliggöras haha. Mycket med en dos av ironi kan dock tillläggas.
Idag har jag inte gjort nått i princip. Jag har tittat på tv, läst skvallertidningar, läst bok och cyklat till Shell och köpt en påse chips. Ganska skönt att ta det lugnt, men imorgon blir det ksmöte med Nea och Matilda samt lite pluggande, jag måste börja tänka ut vad jag ska ha för case och kanske börja läsa kurslitteraturen till det nya spåret.
Tjing
På kvällen var det dags för Spartacus fest rödvin och socialism, hemma hos Catrine. Det var riktigt trevligt och vi sjöng sånger som inte ska offentliggöras haha. Mycket med en dos av ironi kan dock tillläggas.
Idag har jag inte gjort nått i princip. Jag har tittat på tv, läst skvallertidningar, läst bok och cyklat till Shell och köpt en påse chips. Ganska skönt att ta det lugnt, men imorgon blir det ksmöte med Nea och Matilda samt lite pluggande, jag måste börja tänka ut vad jag ska ha för case och kanske börja läsa kurslitteraturen till det nya spåret.
Tjing
måndag 27 oktober 2008
TVÄS 1
Idag har vi börjat på vår andra kurs på lärarprogrammet, den heter läraren och kommunikationen och ingår i TVÄS 1 som innebär massa tvärvetenskaplig undervisning. Det verkar lite lätt flummigt och förvirrat än så länge men det löser sig säkert, tids nog.
Efter introduktionen så gick jag och Linköpings-Anna (jag känner för många med namnet Anna så jag måste döpa dem...) på stan och handlade svarta band för att sy fast som revärer på våra fina åvvar :), efter det åkte vi hem till Annas korridor på Ryds allé, lagade lunch och hade syjunta. Riktigt mysigt och trevligt, segt bara att sy förhand. Jag har bara hunnit göra ena benet, men det börjar arta sig iaf.
På måndagar såhär dags fastnar jag alltid av nån konstig anledning framför Färjan, det är ett ganska meningslöst och patetiskt program egentligen, att få se fulla unga och vuxna bli omhändertagna av personalen liksom, men det är väl nått som lockar på nått konstigt sätt ändå.
Imorgon blir det föreläsning på NH och efter det kommer mamma på besök och vi ska åka till IKEA för att köpa lite grejer till lyan.
Tjing!
Efter introduktionen så gick jag och Linköpings-Anna (jag känner för många med namnet Anna så jag måste döpa dem...) på stan och handlade svarta band för att sy fast som revärer på våra fina åvvar :), efter det åkte vi hem till Annas korridor på Ryds allé, lagade lunch och hade syjunta. Riktigt mysigt och trevligt, segt bara att sy förhand. Jag har bara hunnit göra ena benet, men det börjar arta sig iaf.
På måndagar såhär dags fastnar jag alltid av nån konstig anledning framför Färjan, det är ett ganska meningslöst och patetiskt program egentligen, att få se fulla unga och vuxna bli omhändertagna av personalen liksom, men det är väl nått som lockar på nått konstigt sätt ändå.
Imorgon blir det föreläsning på NH och efter det kommer mamma på besök och vi ska åka till IKEA för att köpa lite grejer till lyan.
Tjing!
fredag 24 oktober 2008
=)
Äntligen är jag klar med hemtentan. Den är inlämnad och inskickad i digital form. Det känns så sjukt skönt. Nu är det bara att hålla tummarna för att den blir godkänd också.
Detta ska firas ikväll när jag får finfrämmande av Emelie och Anna. Vi ska ha tjejkväll med matlagning och sedan utgång.
Nu är det dags att gå och handla lite mat, det tar slut alldeles för fort. Men någonting jag verkligen uppskattar är pulvermos, det blir väldigt billigt om man slår ut det per portion och gott är det också. Jag gör härmed revolt mot min uppväxt då jag aldrig fick äta pulvermos hemma...så jag tar igen allt nu när jag bor själv istället :)
Tjing
Detta ska firas ikväll när jag får finfrämmande av Emelie och Anna. Vi ska ha tjejkväll med matlagning och sedan utgång.
Nu är det dags att gå och handla lite mat, det tar slut alldeles för fort. Men någonting jag verkligen uppskattar är pulvermos, det blir väldigt billigt om man slår ut det per portion och gott är det också. Jag gör härmed revolt mot min uppväxt då jag aldrig fick äta pulvermos hemma...så jag tar igen allt nu när jag bor själv istället :)
Tjing
onsdag 22 oktober 2008
Lala
Tänk vad mycket annat man kan göra än att skriva på sin lilla hemtenta. Igår städade jag hela lägenheten, var hos tandläkaren, fick min soffa och var och handlade mat med Lars i Ladan. Allt annat utan att tentaplugga alltså. Ursh vad lat jag känner mig, men jag har ändå skrivt sex av åtta sidor och har bara 1,5 fråga kvar. Så egentligen ligger jag ganska bra till men det är ju bara det att man ställer så höga krav på sig själv som alltid.
Till middag igår blev det kidneyböngryta med ris och idag åt jag bulgarisk linssoppa. Soppan blev sjukt god. Jag har upptäckt att jag måste äta mer proteiner så nu blir det mer bönor och linser, jag känner en doft av 1970-talet. Man borde kanske baka bröd också, men det får bli en annan vecka när jag inte har en tenta att koncentrera mig på.
Tjing
Till middag igår blev det kidneyböngryta med ris och idag åt jag bulgarisk linssoppa. Soppan blev sjukt god. Jag har upptäckt att jag måste äta mer proteiner så nu blir det mer bönor och linser, jag känner en doft av 1970-talet. Man borde kanske baka bröd också, men det får bli en annan vecka när jag inte har en tenta att koncentrera mig på.
Tjing
måndag 20 oktober 2008
Hemtenta
Sitter just nu och skriver på min hemtenta som ska vara inne på fredag. Ämnet är vardagen i en skola och den ska behandla typ hela kursen. Har snart svarat på fråga 1 som vill att jag ska beskriva skolsystemet de närmaste 150 åren...Det är kul men just nu är jag så seg och har hamnat i en fas när man inte vet hur man ska komma vidare.
USA-Kursen ihelgen var iallafall jättetrevlig. Det var en samverkanskurs mellan SSU Östergötland, Stockholmslän, Kalmar, Värmland och Västmanland. Kurspassen höll riktigt hög kvalitè och kunskaperna kring det amerikanska presidentvalet har höjts väldigt mycket tack vare helgen.
Imorgon ska jag till tandläkaren, hoppas att jag inte har några hål, och på eftermiddagen kommer ÄNTLIGEN min soffa. Ska bli skönt att få sitta på någonting annat än en madrass i fortsättningen.
USA-Kursen ihelgen var iallafall jättetrevlig. Det var en samverkanskurs mellan SSU Östergötland, Stockholmslän, Kalmar, Värmland och Västmanland. Kurspassen höll riktigt hög kvalitè och kunskaperna kring det amerikanska presidentvalet har höjts väldigt mycket tack vare helgen.
Imorgon ska jag till tandläkaren, hoppas att jag inte har några hål, och på eftermiddagen kommer ÄNTLIGEN min soffa. Ska bli skönt att få sitta på någonting annat än en madrass i fortsättningen.
onsdag 15 oktober 2008
En dag
Idag har jag suttit på Landstingsfullmäktige från kl. 9.00 till kl. 16.00. Det var ett så kallat temafullmäktige då vi mer fick information kring ett specifikt ämne istället för att sitta och fatta massa beslut. Ämnet var en hälsofrämjandevård ur ett intergrationsperspektiv och vardagsrasism. Föreläsarna var verkligen toppenbra och diskussionen efteråt var givande för alla tror jag.
Efter fullmäktige var jag hemma hos Emelie i hennes nya lya tillsammans med Anna och de bjöd mig på en god middag, med efterföljande tjejsnack riktigt trevligt och välbehövligt för oss alla, haha.
Imorgon presenteras min examinationsuppgift för PA1. Efter det kommer mitt liv handla om frenetiskt skrivande i en vecka, med paus för helgens USA-Kurs då ;)
Efter fullmäktige var jag hemma hos Emelie i hennes nya lya tillsammans med Anna och de bjöd mig på en god middag, med efterföljande tjejsnack riktigt trevligt och välbehövligt för oss alla, haha.
Imorgon presenteras min examinationsuppgift för PA1. Efter det kommer mitt liv handla om frenetiskt skrivande i en vecka, med paus för helgens USA-Kurs då ;)
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)