söndag 10 juni 2012

Har vi inte kommit längre?

Under den närmaste tiden har två vänner till mig fått barn vilket är fantastiskt kul, spännande och underbart! För att fira detta har jag som alla andra brukar göra köpt ett grattiskort. Men när jag kom fram till hyllan där korten för nyfödda barn fanns blev jag lite upprörd. De kort som fanns att välja på var rosa i olika varianter med texten "Grattis en flicka" eller  "En liten tjej", eller så kunde man välja de blå korten med liknande texter bara att flicka var utbytt mot pojke. Det fanns endast ett kort som var könsneutralt med texten Baby. Jag tycker att det är riktigt sorgligt att vi i Sverige år 2012 inte har kommit längre.

Att barn direkt när man föds blir matade med att man som tjej ska få saker i rosa och som pojke ska få saker i blått gör mig lite ledsen. Som barnets föräldrar får man köpa och klä sina barn precis som man vill, men det jag emotstätter mig är att de möjligheterna till att inte välja rosa/blått inte alltid är så stora. Möjligheterna måste bli större, de könsroller vi matar våra barn med från födseln följer med dem hela livet.

Inga kommentarer: