Visar inlägg med etikett Musik. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Musik. Visa alla inlägg

söndag 28 augusti 2011

Söndagsmusik

Det är en solig men höstig söndag och just nu lyssnar jag på följande låtar:

Moneybrother
Moneybrother – Blow Him Back Into My Arms

Den svenska björnstammen
Den svenska björnstammen – Vart jag mig i världen vänder

Säkert!
Säkert! – Får jag

Kent

fredag 29 april 2011

Sol i sinne...B-uppsats inne

Det är synd på en så solig och vacker dag att jag sitter instängd i lägenheten och skriver B-uppsats. Det går sakta men säkert framåt och nu är jag uppe i 10 sidor i alla fall, med en del av undersökningen kvar och sammanfattning och all annan formalia som jag inte skrivit än. Hade handledning igår och min handledare tyckte att det såg bra ut och att jag kunde leverera en preliminär slutversion nästa gång, så jag vet vad jag gör den närmaste veckan. Jag sitter inte ute i solen och glassar utan jag sitter instängd och skriver om argumentationslinjerna för ATP-debatten.

Som tur är har Veronica Maggios senaste skiva Satan i gatan kommit upp på Spotify så jag har mycket trevligt sällskap i alla fall.

Lyssna gärna på hennes fantastiska låt Mitt hjärta blöder

fredag 1 april 2011

Hur svårt kan det vara?

Igår bjöd John Doe upp till dans på Hg. Kristian Antilla stod på scen och efter det var det dansgolv hela natten lång. Jag, Angie och Mandy var sjukt laddade och värmde upp med mat och musik hemma hos Mandy. Det var rätt mycket folk på spelningen vilket var kul, men efter spelningen mattades det av en del.

Det som är bra med John Doe är att de brukar köra riktigt bra musik på dansgolvet. Det som är tråkigt är att deras Dj:s är lite föör pretto. Hur svårt kan det vara att spela en låt "pöblen" önskar? Jag har aldrig förstått mig på detta med att vara svår och otillgängling. Eller okej, när jag var 15 år var en viss typ av musik viktigt och allt annat skräp men nu när jag har kommit över det stadiet tycker jag att det är lite larvigt. Det måste väl kännas bättre för en Dj att folk dansar till en låt än att dansgolvet ekar tomt?

Jag försökte igår att önska Opup men fick till svar över min döda kropp. Det tycker jag kändes lite väl hårt. Jag frågade istället om han kunde spela Säkert! och det skulle han fixa, men kom det? Icke sa nicke. Bitter tjej.com

Jag kommer just nu inte på vems ide det var men det bästa skulle egentligen vara att ha ett uteställe där spellistan var en enda lång Spotifykö där alla kunde önska låtar och få sian låtar uppspelade. Någon form av demokati på dansgolvet. Eller nått. Bara för att jag inte fick höra någon Orup igår.

http://http//www.youtube.com/watch?v=pUTjaBFPjL0

söndag 27 mars 2011

Helgen med stort H

Denna helg har varit helt fantastisk!
Fredagen bjöd på hamburgare på Olearys med Bea och Viktoria och Säkert! som spelade på Konsert och kongress. Konserten var jättebra. Verkligen jättebra. Annika Norlin har en fantastisk förmåga att med sin röst brya sig in i mitt inre. Det kan inte annat än bli bra! Konsertens bästa var: Honung, dansa,fasten , Någongång måste du bli själv och köttet är svagt.

På lördagsmorgonen ringde väckarklockan okristligt tidigt (05.20) men det var ju för en kul grej. Vi var ett gäng SSU:are som åkte upp på partikongressen. Det var riktigt kul att få vara där och lyssna på Håkans linjetal, det känns riktigt bra med Håkan. Han kommer röra om i grytan and he won´t back down. Annars var kongressen lite som en klassåterträff, man spang runt och kramade gamla bekanta, uppdaterade varandra om senaste nytt för att sedan springa vidare in i nästa bekant. Men det var trevligt att träffa alla igen. Riktigt trevligt.

Senare på lördagskvällen bar det iväg till Anna för att fira Emilies födelsedag. Det blev en superkul kväll och vi hamnade på Klubb Bon Bon där killarna ifrån The Ark spelade knastriga Lp-skivor, det svängde som tusan!

Söndagen har ägnats åt en del plugg men också våffelbak och musikquiz hemma hos Sjölander/Egerhag.

Nu är det dags att sova.

onsdag 2 mars 2011

Säkert!

Nu har jag äntligen tagit tag i saken och bokat biljett till Säkert! som spelar i Linköping den 25 mars. Det ska bli så sjukt kul och jag längtar redan. Säkert! eller Hello Saferide som hon heter när hon sjunger på engelska (kärt barn har många namn) är lite av min idol, om man fortfarande får ha idoler när man är 22 år gammal. Hela hon och hennes texter inspirerar och har en igenkänningsfaktor många gånger, hon sätter verkligen huvudet på spiken. Jag gillar henne främst på svenska, alltså under namnet Säkert! texterna känns mer nära då på något sätt. Jag gillar henne också för att hon känns så stark och medveten, hon har koll på läget och kör sin grej. Den 25 mars, alltså om typ 3 veckor får jag äntligen se henne och jag längtar, längtar, längtar!

Här kommer hennes bästa
http://open.spotify.com/track/103EuC2phtyVhUxmZRUfCN
och här
http://open.spotify.com/track/0X29aQOkq1VXmgA71NQxUn
och här kommer en sista
http://open.spotify.com/track/3WBmx14jMxqizhey9nhDEz

söndag 12 december 2010

Blues för Bodil Malmsten

Sitter och lyssnar på Eldkvarn. Plura sjunger och Kajsa. Inte mig alltså, utan Kajsa med j. Kajsa Grytt sångerska i tant strul. De hade en relation för länge sedan tror jag. Annars då? Jo jag sitter och skriver julkort. Det är en mysig och trevlig tradition tycker jag. I detta multimediasamhälle där allt sköts via internet kan det ibland vara trevligt att få ett kort. Tycker i alla fall jag.

Har börjat fixa lite med julklapparna också. Leos är klar, men inslagningsprocessen i butiken var ungefär som i Love Actually, alltså tog den lång tid, men fint blev det och jag som inte gillar långa tystnaden pratade på med killen i kassan om ditten och datten. Jag fick bland annat veta att han skulle unna sig ett glas vin på fredagskvällen och att han ännu inte hade tröttnat på att slå in paket.

Det var det om det. Nu ska jag återgå till mina julkort och efter maten ska jag dricka lite glögg och mumsa skumtomtar. Det är ju trots allt tredje advent.


Här kan ni lyssna på Plura (Bara för att jag har lärt mig att länka!)
http://http://open.spotify.com/track/5ARoVfyHsj7lfzYDiUbKM3

måndag 6 december 2010

Baby we were born to run

Världens coolaste och snyggaste man heter Bruce Spingsteen. Punkt.

onsdag 17 november 2010

Ta ett djupt andetag, kasta dig ut

Tentan gick väl sådär. Vi får se vad det blir av det. Kunde läst på lite mer om Sveriges politiska maktförhållanden under 1500-1600 talet men men. Jag var iväg och simmade i måndags. Det var riktigt skönt, bra med utrymme och jag tog ut mig till max. Det är få känslor som är så sköna som att ta ut sig ordentligt i en simbassäng, det låter sjukt men om ni testar kommer ni förstå vad jag menar. Det ger en kick!

Efter måndagens tenta är det ingen rast och ingen ro och nästa kurs började redan igår. Första föreläsningen bjöd på handskrivna OH-bilder och lite sång, trevligt tycker jag, om än lite svårläst.

Igår kväll bjöd klubb din mamma upp till mysspelning på NH. Steget stod för underhållningen och de var riktigt bra! Det blev en riktig mystisdag med glögg, pepparkakor och levande ljus. Skönt med ett sånt avbräck i vardagen, det är verkligen något speciellt med livemusik, framförallr när man får det så nära inpå.

Nu ska jag äta soppa och inte tänka på att det är frost i trädet vid fönstret.

lördag 22 maj 2010

Summercat

Tiden flyger förbi och ännu en vecka har gått. Veckan har mestadels handlat om VFU, planering och fika samt att jag ständigt försöker ignorera att jag håller på att bli sjuk.

Igår var jag dock ledig vilket var skönt och på kvällen var jag hemma hos Bea och Viktoria och åt grillat och Dajmtårta, vilket var mycket trevligt och gott. Efter det gick vi vidare till NH där Billie the vision and the dancers spelade. De var lika bra som vanligt även om de väntade till sist med att spela min favoritlåt, Nightmares, men den som väntar på något gott... Sedan stannade jag kvar med Linda och Mia en stund för att dansa till Mattias Hjelms musik i Dj-båset. Kvällen var alltså mycket lyckad.

Idag vaknade jag sent. Tror min kropp försöker sända ut signaler att jag behöver vila och idag ska jag verkligen försöka lyssna på de signalerna. Men det skumma är att jag samtidigt som jag känner halsont och lite förkylning vill ut och röra på mig i spåret, men det känns dumt att chansa.

Nu ska jag fortsätta med mitt O.C mataton

tjing!

lördag 12 december 2009

Jag dricker glögg med ballkong dörren öppen i natt

Gårdagens konsert var magisk. Helt underbar! Jag hade höga förväntningar på Lars Winnerbäck men han överskred dem med råge. Det började bra med lite nya låtar från skivan och en häftig ljusshow, men så sakteligen gick det över till att han spelade mer och mer gamla låtar och det blev bara bättre och bättre. Konsertens första höjdpunkt var när han sjöng elden och varning för ras helt själv. Sedan kom Hugger i sten, och jag fick rysningar. Så vackert och innerligt. Kvällens tredje höjdpunkt kom vid Kom ihåg mig som också gav rysningar och arenan började så smått koka.

Mot slutet blev Lasse öppenhjärtlig som jag aldrig har hört honom tidigare och publiken var här i upplösningstillstånd när han i mot slutet körde solen i ögonen. Det hela avslutades med den vackra Elegi och Söndermarken och jag är nog nyförälskad i Lars W.

Vårt förhållande började någongång när jag var 13 och fick höra kom ihåg mig för första gången på ett läger. Jag fastnade direkt och köpte skivan Kom. Jag lyssnade igenom alla låtar och lärde mig texterna, sedan var jag fast. Jag köpte alla skivor som kommit före och lyssnade in mig på dem. Jag fastnade som alla andra snabbt för Kom änglar, den tilltalade på så många sätt. Jag lyssnade vidare och skaffade skivan Singel som jag lyssnade på repeat en hel sommar. Elden och jag vill gå hem med dig är sommar för mig och betyder så mycket. Skivan vatten under broarna köpte jag på hösten när jag gick på gymnasiet och den andas verkligen höst och lite vemod men det passade då.

Jag har varit ett stadigt fan av herr Winnerbäck sedan många år tillbaka nu och jag äger vareda skiva och ep som han har släppt och jag kommer nog aldrig riktigt tröttna. Hans låtar och texter betyder så mycket för mig och jag vet att om allt annat skiter sig så finns musiken kvar. Och det är väl det som är det fina med musiken. Att den alltid finns.

Här kommer lite favoritlåtar:
Elden
En tätort på en slätt
Hugger i sten
Hjärter dams sista sång
Timglas
Söndermarken
Du hade tid
Vinter över ån
Varning för ras
Solen i ögonen
En svår och jobbig grej
Inte för kärleks skull

fredag 11 december 2009

Ett sällsynt exemplar

December rullar på som aldrig förr och jag tror jag har julfikat varje kväll denna vecka. Det gör inte bra för figuren, men bättre för själen, eller nått.
Igår firade vi Anna-Panna på födelsedagen, det var riktigt mysigt och Anna visade sina kok-skills och bjöd på Planka. Därefter besökte vi Munken. Första gången jag var där faktiskt, men det blir nog fler gånger. Riktigt trevligt ställe med bra musik och bra människor.

Idag hade jag tänkt plugga men fastnade istället i Stieg Larssons sista bok, Luftslottet som sprängdes. Än så länge håller den samma kvalitet som de tidigare böckerna, det vill säga hög kvalitet. Jag brukar inte gilla kriminalare eller deckare som genre men dessa böcker är något speciellt med. Det går inte riktigt att sätta fingret på men man kan inte sluta läsa dem helt enkelt.

Ikväll blir det Lars Winnerbäck på Cloetta Center tillsammans med Jennie. Det ska bli så sjukt kul och jag sitter och laddar nu genom att lyssna igenom skivorna. Sedan ikväll ska jag bara njuta av hans vackra stämma och inte minst underbara texter.

Over and out

torsdag 22 oktober 2009

(...)

Lite tid för blogg, mycket tid för plugg.
Det är en ganska bra sammanfattning över den senaste tiden. Det har varit rapportskrivning, tenta på svenska skrivregler och ännu mer rapportskrivning. Men nu är tentan skriven och rapporten inlämnad så det känns skönt. Vi har en hel dag ledigt innan nästa kurs sätter igång på måndag. (Lyllos dig Linda som har en hel vecka!)

Till helgen så blir det Temakurs med SSU Östergötland. Afrika och hållbar utveckling står på schemat och det kommer att bli en grym kurs som jag verkligen ser fram emot!

Nu ska jag snart iväg på Spartacusmöte och därefter den traditionsenliga Spartacus-ölen. Sitter inte helt fel, eftersom jag är ledig imorgon :)

Vill bara avsluta med att säga att jag älskar Spotify, jag förstår inte hur jag kunde leva utan det innan. Nu ska jag fortsätta att lyssna på Morgans lista. Och en dag när jag har upptäckt hur jag kan lägga upp min egen lista kan ni få ta del av den :)

torsdag 8 oktober 2009

PK

Idag hörde jag en så rolig sak när jag var och handlade.
Två killar stod och diskuterade över lösgodiset vilka sorter som var goda och vilka som inte var det. Helt plötsligt utbryter den ena "Euro" vaddå euro säger den andra. Då säger den första "eurogodis, man måste ju vara politisk korrekt när man köper godis".

Snacka om att ta PK till dess spets, men underhållande var det :)

Nu ska jag äta mat, måla naglarna och fixa iordning mig inför Jon Doe på Hg ikväll. [ingenting] spelar och jag är sjukt pepp.

Tjing!

söndag 20 september 2009

LW

Jag är glad, mycket glad.
Den 11 december kommer jag och Jennie befinna oss i Cloetta Center för att se Lars Winnerbäck. Det ska bli så sjukt kul och jag är redan laddad. Nu har man något att se fram emot när höstmörkret faller. :)

Idag ska jag gå och rösta i kyrovalet. Jag tycker att man ska gå och rösta om man är medlem i kyrkan, det är din chans att påverka, ta den chansen!

Tjing

lördag 19 september 2009

Melissa Horn

Just nu har jag fastnat för Melissa Horn med en fantastisk röst och fina och tänkvärda texter.
Här kommer Melissa Horn med Sen en tid tillbaka

Sen en tid tillbaka har jag varit trött
Försökt att vara allt på samma gång
Så mycket man kan göra och borde och vill
Mitt i allt så ska man räcka till
Sen en tid tillbaka har jag varit tom
Och försökt att hitta spår som leder rätt
Ja det finns så mycket måsten att vara bra på det man kan
Och mitt i allt så ska man vara sann
Jag har ändrat i mitt rum, köpt nya möbler
Och samlat damm på min gitarr
För allting jag skriver blir ändå för kort
Och allt som är bra med mig har jag förmågan att glömma bort

Sen en tid tillbaka har jag varit tyst
Och försökt att känna efter hur det känns
Ja man gör som alla andra och försöker att bli van
Men jag har tröttnat på att vara likadan
Sen en tid tillbaka har jag känt mig svag
Och försökt att vara nån till lags
Ja man kämpar för en plats som passar både här och där
Och snart har man glömt vem man är
Och jag har ändrat i mitt rum, köpt nya möbler
Och samlat damm på min gitarr
För allting jag skriver det blir ändå för kort
Och allt som är bra med mig har jag förmågan att glömma bort

Sen en tid tillbaka har jag tänkt såhär
Och insett att jag måste börja om
Ja jag har kämpat för en plats som passar både här och där
Men snart ska jag hitta den jag är
Jag har ändrat i mitt rum, köpt nya kläder
Och samlat damm på min gitarr
Men i vad jag än tar på mig känner jag mig alltför kort
Och allt som är bra med mig har jag förmågan att glömma bor
tJa jag har ändrat i mitt rum, köpt nya möbler
Och samlat damm på min gitarr
För allting jag skriver det blir ändå för kort
Och allt som är bra med mig har jag förmågan att glömma bort
Har jag förmågan att glömma bort

fredag 18 september 2009

Spottan

Jag har äntligen fått Spotify! Och jag är mycket glad, allt tack vare Angelica. Känns riktigt bra.
Idag har jag hängt lite i skolan på en ganska tråkig föreläsning och sedan var jag och Angelica på stan en sväng och hamnade mitt i en matfestival, riktigt spännande och exotiskt. Tyvärr hade jag ätit precis innan så jag nöjde mig med att köpa några engelska fudges.

Nu sitter jag i mitt kaos i lägenheten och funderar på om jag ska städa eller inte, måste nog fundera ett varv till på det innan jag bestämmer mig...

Ikväll bär det av till Korkmaz/Hermansson för födelsedagsfirande av Jakob. Det kommer bli en bra kväll, det ligger i luften.

Dagens låt som jag lyssnar på om och om igen är:
Fibes, oh fibes! feat. Kim Wilde - Run to you
Grymt bra låt!

torsdag 23 juli 2009

Sweet old music

Satt och gick igenom vår dator idag och hittade en gammal mapp med musik som jag lyssnade på förr. Riktigt roligt att titta på och återupptäcka igen. David and the Citizens har jag verkligen saknat. likså Bo Kaspers orkester, det är finfin musik det! Här kommer lite smakprov på vad jag diggade (och i vissa fall fortfarande gör) för några år sedan:

David and the Citizens- Divine
David and the Citizens -Now she sleeps in a box in the good sail of Denmark
Bad cash quartet- Midnight prayer
Stonecake- Tuesday afternoon
Bo Kaspers orkester- Undantag
Bo Kaspers orkester- Hon är så söt när hon sover
Broder Daniel- Shoreline
Doktor Kosmos- Le petit kommunist
Imperiet- Du ska va president
Magnus Johansson- Pappa är en flygkapten
Magnus Johansson- Vakna nu Anneli
Raymond och Maria- Nej
Raymond och Maria- Min pappa
Sugarplum Fairy- Stay young
White Stripes- Hotel yorba

onsdag 18 mars 2009

Vi fiskar kunskap

Detta gör vi på lärarprogammet :)
Melodi "Jag går och fiskar"

”Vi fiskar kunskap”

Vers 1. Platons kunskapsteorier
Gör vi om till melodier
Episteme är att veta
Vetenskap och det konkreta
Åsikter får här ej vara
Världen söker man förklara

Ref. Vi fiskar kunskap……aaaaa
Och öppnar ögonen
Vill förstå och förklara…..aaaaa
Den värld vi lever i, lever i

Vers 2. Techne är att praktisera
Skapa, slöjda, modulera
Hantverk har en viktig roll
Att skapa gör att man får koll
Det kroppen gör förstärker minne
Kunskap fastnar i vårt sinne

Ref. Vi fiskar kunskap……aaaaa
Och öppnar ögonen
Vill förstå och förklara….aaaa
Den värld vi lever i, lever i

Vers 3. Fronesis är praktisk klokhet
Eftersträvar handlingsgodhet
Att göra rätt är etiskt bra
Likadant från dag till dag
Hjärtat har en tydlig vilja
Rätt från fel man söka skilja

Ref. Vi fiskar kunskap……aaaaa
Och öppnar ögonen
Vill förstå och förklara
Den värld vi lever i, lever i


Vers 4. Barnen leker för att lära
Bearbetar liv med nära
Lustfylld frihet med varandra
I vår värld de lär sig vandra
Teorier finns det många
hur i leken glädjen fånga

Ref. Vi fiskar kunskap……aaaaa
Och öppnar ögonen
Vill förstå och förklara …..aaaa
Den värld vi lever i, lever i


Vers 5. Tyst kunskap det har vi alla
Men är svår att återkalla
Kroppen vet hur den ska göra
Instruktion den ej behöva
Övning det ger färdighet
Tänk så mycket som du vet!

Ref. Vi fiskar kunskap……aaaaa
Och öppnar ögonen
Vill förstå och förklara …..aaaa
Den värld vi lever i
(tonartshöjning)
Genom liv kommer kunskap….aaaaa
Och den finns överallt
Reflektion, lek och samspel…aaaaaa
Från vaggan till vår grav, lär vi oss

torsdag 19 februari 2009

Hello Saferide

Igår var en dag jag kommer att minnas länge.
Igår var jag, Angelica, Anton och Henke på Hello Saferide. Det var en sjukt trevlig kväll som började med lite mat och kladdkaka och som avslutades med konserten.
Annicka Norlin gjorde verkligen sitt bästa för att hålla konserten på topp! Hennes mimik och komik bladas med allvar. Hon ser så naturlig ut och hela bandet känns väldigt tight. Plus att hennes musik är sjukt bra! Konsertens tre bästa låtar var.

1. The Quiz
2. Anna
3. Bonnie and clyde

Hello Saferide får 5 av 5 toasters :)

Tack för en trevlig kväll!

måndag 19 januari 2009

Hopp skak

Tänkvärd bra låt!

Vi behöverfler elektriker i det här landet säger arbetsförmedlaren
ifall det skulle bli tyst och mörktså finns det tusen som kan fixa det
Vi behöver
fler ljudtekniker i det här landet säger arbetsförmedlareni fall det skulle bli tyst och låg volym så finns det tusen som kan höja den
Måste vara på den säkra sidanför det stundar hårda tider
Krig Elände Misär
Måste vara på den säkra sidan för det stundar hårda tider
Skit Bränder Gevär
Skak skak skak skak skaka mig nu jag tror jag drömmer
Vak vak vak vak vaknar jag nu allting försvinner
Tak tak tak tak tak taket läcker huset brinner
Vi måste göra vad vi kan göra vad vi hinner
Vi behöver fler lärare i det här landet säger arbetsförmedlarenför kan man inte riktningen rätt så finns det tusen som kan visa den
Vi behöver massa virke spik och skruv och långa stegar jobba över dygnet runt snickra skruva sluta velamörkret kommer ikapp jag kan höra stegen ekadet måste bli slut på skojet vi kan inte leka
Vi behöver fler apotekare i det här landet säger arbetsförmedlareni fall vi skulle tappa det totalt
finns det dom som plockar upp och ger det tillbaka
Måste vara på den säkra sidanför det stundar hårda tider
Krig Elände Misär
Måste vara på den säkra sidan för det stundar hårda tider
Skit Bränder Gevär
Många mil att gå innan vi somnar
Många mil att gå innan vi somnar
Många mil att gå

Navid Modiri och Gudarna