onsdag 30 mars 2011

Vadstena, Baby!

*Varning för lokalpatriotiskt inlägg* Idag var jag, Angie, Zab och Belle i Vadstena med vår historieklass. Det var en sjukt fin dag som började men en rundvandring i Slottet och landsarkivet som finns där. Vi fick mycket intressant information om alla arkiv och fick titta på den tjockaste bok jag någonsin sett. Det är verkligen häftigt att allt är så väl bevarat för andra generationer, samt att mycket håller på att digitaliseras vilket också visar att historienördarna faktiskt försöker hålla sig moderna med tiden. Efter Landsarkivsbesöket valde vi att stanna kvar och äta lunch i Vadstena samt att gå lite i alla mysiga butiker. Jag kom hem med två sorters te och en fin prickig burk. Vadstena är verkligen en av mina favoritstäder i Östergötland, den ligger otroligt vackert vid vattnet och staden har också en fantastisk historia med Heliga Birgitta och Klosterväsendet, som de har tagit väl tillvara på. Staden har många mysiga små hus och knutar och självklart kullersten. Helt enkelt ett idealiskt turistmål att gå att stöva runt i. Som den turist jag var idag tog jag lite kort. Här kommer några av dem:

Inga kommentarer: