lördag 27 september 2008

Ledarskap i olika bemärkelser

Efter två häriga veckors pendlande till Finspång är nu min VFU slut. Det har verkligen varit roliga och lärorika veckor. Jag har iaktagit, lett övningar och hjälpt elever att räkna matte och hjälpt dem med läsförståelse. Jag har också kommit till en insikt under dessa veckor att jag nog vill bli Svensklärare istället för samhällslärare, men vi får se vad jag känner om några veckor igen.

Igår var det även dags för KOM-utbildningens träff nr.3, jag måste erkänna att jag var otroligt trött när jag kom dit men det liksom försvann eftersom det är en så himla bra grupp där det alltid finns livliga diskutioner. Framförallt dagens pass som hölls av Per-Erik Kaj som är författare till boken "Att starta och leda så att det blir resultat". Han pratade mycket om ledarskap hur vi ska vara som ledare i olika situationer och vad ledarens roll egentligen är. Någonting som jag tycker är tänkvärt som han pratade om är att vi gärna vill förändra världen men när vi slår upp våra almanackor så kan vi pressa i det först om några månader. Vi vill förändra världen, men vi hinner inte riktigt för att mycket tid tas av administrativa och stagnerande faser. För att komma ur detta måste vi hela tiden jobba mot att få en nytändning och få viljan tillbaka, allt är möjligt, bara vi vill och vågar!

Jag tycker verkligen att det är intressant att prata om ledarskap, för det är någonting man aldrig blir fulllärd i, man kan alltid utveckla och lära sig nya metoder. Ens ledarstil hänger också mycket ihop med hur mogen man är som person, så ens eget ledarskap måste förändras och utvecklas genom åren. Du kan också vara ledare i olika bemärkelser, te x, i min roll som lärare är jag en typ av ledare och i min roll som ssu ordförande är jag en annan typ av ledare. Ditt ledaskap förändras också utifrån vilken grupp du är ledare för.

Inga kommentarer: