Visar inlägg med etikett Valet 2010. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Valet 2010. Visa alla inlägg

måndag 20 september 2010

Måndagen den 20:e september. Jag vaknar upp och börjar på riktigt inse att 5,7 procent av Sveriges befolkning har valt att rösta in ett främlingsfientligt parti i Riksdagen. Jag vill somna om igen.

måndag 13 september 2010

Good Day

Det började lite motigt i regn uppe på Campus, men efter ett samtal med ett par vackra ögon kändes allting lättare. Kaffeutdelningen gick fint och vi fick många riktigt bra samtal kring det stundande valet. Det känns som att det blåser rödgröna vindar uppe på Campus och många kan tänka sig att rösta för välfärd och trygghet istället för fler skattesänkningar. Studenter är kloka människor som bryr sig om varandra, det tycker jag om.

Idag har jag också fått ta Jens Orback i hand och prata lite med honom, det är lite löjligt men jag tycker verkligen han är så himla bra! Jag blev allt lite knäsvag där ett tag. Han har ett fint leende den där Orback :)

Sist men inte minst upptäckte jag nyss (tack vare Angelica) att Säkert! s nya skiva finns på Spottan. Full pott alltså!

söndag 29 augusti 2010

Blandat

Jag är lite rörig i mina tankar idag så det blir nog ett ganska spretigt inlägg.

Jag börjar med en kort redovisning av gårdagen som ägnades åt att hämta ut kurslitteratur, besöka systemet och sedan gå på fest. Det var en trevlig liten förfest där medelåldern var lite högre än vanligt och jag kände mig lite som en barnrumpa, yngst av alla. Med tanke på den höga medelåldern på festen var utestället att gå på tydligen Harrys.(!) Jag och Linda följde snällt med eftersom HG var stängt. Harrys var inte så dumt som man kanske kan tro, det var dans, dans, dans, kladd, kladd, kladd och Ljungsbro-bor och Gargamelliknande figurer. Kvällen avslutades på Burger King med lite mat och drickunderlägg.

Jag kan inte heller låta bli att kommentera Sverigedemokraternas valfilm, (finns att se på youtube) som är bland det vidrigaste jag har sett. Jag håller just nu på och läser Lena Sundströms bok "Världens lyckligaste folk" som handlar om Dansk folkeparti och hur utvecklingen i media har gått till att bli mer och mer invandrarfientlig, och med Sverigedemokraternas valfilm tycker jag tyvärr att vi tar ett steg i helt fel riktning. Ursh!
Läs gärna boken, som är grymt bra kring ämnet.

En sista liten reflektion, mitt i valrörelsen börjar jag skolan imorgon. Det känns lite annorlunda att behöva infinna sig på Campus 8.15 igen. Men det ska faktiskt bli kul! Nu ska jag ägna resten av kvällen åt att packa skolväskan och fixa lite middag.

onsdag 18 augusti 2010

Vad händer med de som inte jobbar Moderaterna?

Moderaterna går till val på att de är ett arbetarparti, MUF menar att Sverige jobbar.
Ett arbetarparti är alltså till för de som jobbar, och visst det finns många svenskar som har ett jobb att gå till idag, och det är så det ska vara för att samhället ska fungera. Men någonting moderaterna inte verkar ha tänkt på är att vara ett parti för de som inte jobbar. Idag saknar 1 av 4 unga jobb. En sjukt hög siffra. Många människor är idag sjukskrivna, mår dåligt, går på a-kassa eller står på andra sätt utanför arbetsmarknaden, dessa människor verkar moderaterna inte ha någon politik för. För dem verkar det mest värdefulla vara att människan har ett jobb, men om man faller igenom systemet och blir utan jobb får man klara sig själv. Detta kan jag som socialdemokrat aldrig acceptera. Det absolut viktigaste i vårt samhälle är att våra trygghetssystem fungerar och att det finns ett nät att landa mjukt i när man faller ner hårt från arbetsmarknaden.

Rösta på socialdemokraterna den 19:e september