torsdag 29 september 2011

Hämarik

Igår blev jag sugen på att lyssna på en låt, en estnisk låt som heter Tallinna Teel. Jag sökte lite på youtube och hittade till min dubbla lycka den inspelning min egen pappa och farbror är med på och sjunger. På videon syns bara skivomslaget och pappa sitter längst bak i mitten med krulligt hår -like a boss.

För esterna är musik något väldigt viktigt, framför allt frihetssånger som ovan nämnda låt. Innan Estland blev fritt sjöng man för att enas och kämpa för friheten i den så kallade sjungande revolutionen. Man samlades på Sångafältet och sjöng ut, och man lyckades. Nu så här cirka 20 år efter att Estland blev fritt är dessa frihetssånger fortfarande viktiga och jag som bara var några år gamma när Estland blev fritt,l kan en del av dessa fina sånger.

Vart fjärde år samlas esterna över hela världen i Tallinn för att vara med på Laulupidu eller Sångafesten. Jag var där för några somrar sedan och det kan ha varit bland de häftigaste upplevelserna. 25 000 sångare på en och samma scen och sedan en publik på cirka 50 000 där alla sjunger samma frihetssånger, det är mäktigt.

Sången var och kommer alltid förbli ett vapen för esterna. Jag tycker det är ett fint vapen.




Inga kommentarer: