söndag 3 april 2011

På besök bland mina teer



Jag dricker som ni vet stora mängder te. Idag tänkte jag att ni läsare ska få följa med in i mitt te-förråd. Jag kommer att visa upp alla mina olika sorter samt ge en kort recension av var och en. Jag hoppas att ni kan få lite tips och inspiration.

1. Heta Stunder
Detta är ett rött te med mycket karaktär. Det är smaksatt med chili och svartpeppar vilket verkligen känns både när man luktar på det och dricker det. Eftersom det är ett rött te passar det utmärkt senare på kvällen framför tv:n med lite tända ljus.


2. NK:s ängla te
Detta te är ett svart te som jag köpte när jag var i Stockholm. Det som gör detta te speciellt gott är att det innehåller riktiga torkade frukter som bland annat smultron och papaya.


3. Grön citron ingefära
Detta är ett grönt te med som jag också köpte i Stockholm. Precis som titeln säger smakar det citron och ingefära. Jag brukar ofta börjar min morgon med detta te. Det är ett gott te men inte ett av mina favoriter.


4. Lingonlängtan
Detta är ett svart te som jag fick som present på SSU:s valläger efter att jag föreläst om arbetarrörelsens historia. Titeln låter lockade och god men tyvärr smakar det inte speciellt mycket lingon, eller något annat för den delen. Helt okej men inget jag skulle rekomendera någon att köpa.


5. Champagne
Detta är en favorit som jag återigen fick tag i när jag var i Vadstena. Teet är av svart karaktär och smaksatt med Champagne, vilket bara det känns lyxigt. Lyxig är också smaken när man dricker teet. Denna sort kan pigga upp vilken grå vardag som helst.


6. Cranberry
Detta är ett svart te som jag köpte i England på Fortum and Maison förra året. Om du inte gillar söta saker är detta ett te för dig. Den ger en något bitter eftersmak vilket troligtvis har att göra med de halvtorkade tränbären som finns i teblandningen.


7. Ombergs gröna
Detta är ett grönt te som jag inhandlade i Vadstena. Smaken är söt vilket är ovanligt för att vara ett grönt te. Ovanligt men mycket gott! Ombergs gröna skulle kunna bli en ny favorit.


8. Sweet citrus
Detta är ett rött påste från Friggs med smak av citrus, äpple och ingefära. Det som är bra med detta te är att den inte har den karaktäristiska roibos-smaken som många röda teer har. Ska man köpa påste är Friggs att rekomendera.


9. English Afternoon och English breakfast
Dessa teer fick jag av min bror efter att han var i England. De tillhör inte mina favoriter men ibland när man har ont i halsen eller verkligen behöver piggna till kan dessa teer vara till hjälp. Det är också bra att ha dem hemma ifall man har någon tenovis på besök.


10. Black chai, Yogi te
Detta är ett svart yogite som också kommer på påse. Det är gott och en riktig höstfavorit då det är smaksatt med kanel. Yogiteer sägs också göra gott för själen, vilket självklart är ett plus.

2 kommentarer:

Isabelle sa...

Haha vad söt du är Kaisa, du har verkligen stenkoll på dina teer ;)

amanda sa...

åååh vilket fint inlägg <3 älskar't! finfina burkar du har också, gör att teerna ser ännu godare ut! tyvärr är jag en oduktig tedrickare för även om jag alltid druckit te har jag också alltid druckit det med mjölk och honung.. så oavsett vilken tesmak jag väljer smakar det oftast mest mjölk och honung :) haha. hittade du din cykelnyckel förresten? puss!