måndag 13 juli 2009

Eesti

Hemma igen efter en toppenresa i Estland och Tallinn. Resan har varit händelserik och mycket trevlig.

Vi började med attbesöka Laulupidu (sångfestivalen) där 25.000 sångare uppträdde. Känslan när de sjöng är obeskrivlig. Ögonen tårades några gånger så mäktigt var det. En helt fantastisk upplevelse! Under dessa två dagar var det mer än 100.00o peroner i publiken och lyssnade, bara att vara en del av det var en upplevelse i sig, framförallt när hela publiken sjunger med i låtarna.


När laulupidu var slut bestämde vi oss för att upptäcka Tallinns shoppingutbud, som är väldigt bra. Framförallt nu när alla reor härjade över hela Tallinn. Jag fyndade två par riktigt bekväma skor. Jag har fått lära mig den hårda vägen att jag nog inte klarar mig så långt utan ett par riktigt sköna skor och sköna skor stavas E-C-C-O och C-l-a-r-c-k-s inte converse som jag i så många år har inbillat mig.


Vi hann också med att sola en dag ute i Piirita och gå på SPA en dag. Vi träffade också släkten som var med och sjöng i kören och träffade några bekanta som bor ute på Estniska landsbyggden i Muuga. De är riktiga överlevare, som många ester är och det är så häftigt att träffa dem och höra vad de har varit med om och hur man kommer på sina egna knep för att överleva. Det ger en lite perspektiv på saker och ting.



Här kommer lite bilder från resan:
Alla sångare på scenen 25.000!
Publiken
Familjen på laulupidu På Rådhusplatsen
Standen utanför Tallinn
Bror och syster på Olde Hansa som är en medeltida resturang och stor turistattraktion
Rådhuset

Hos Meerike och Arno i Muuga

Inga kommentarer: