torsdag 7 oktober 2010

Regn hos mig

Oj vad det har regnat idag. Väcktes av regnstänk mot fönstret, cyklade i regn till och från skolan och var ute en vända i sopprummet i hellregn. Efter det kändes det som att det räcktemed utomhus aktivitet för idag. Istället har jag gjort massa nyttiga saker så som, tvättat, diskat, dammsugit och pluggat. Jag var faktiskt ganska duktig förra veckan och pluggade ikapp hela antiken så nu är det "bara" medeltiden kvar att läsa, sen är det ju den där lilla detaljen att få in allt i huvudet också, till tentan. Men det löser sig, det är ju trots allt ungefär en vecka kvar.




Dagens roligaste fakta som jag lärt mig om medeltiden är i alla fall att drottning Margarete adopterade sin pommerska systerson Bugislav och döpte om honom till Erik. Allas vår Erik av Pommern hette alltså egentligen Bugislav. Det är sånt man kan roa sig åt när man läser historia.

Bjuder på en regnfri bild, tagen i Monenergo i somras


Inga kommentarer: