lördag 14 januari 2012

Därför älskar jag SSU

Första veckan efter nyår har SSU traditionsenligt sina nyårskurser som är ledarskapsutbildningar för kommun och distriktsledare. Jag har för tredje året i rad fått den stora förmånen att vara kursledare på dessa kurser. Jag har själv gått dem och som sagt hållt dem några gånger men jag slutar aldrig att förvånas över hur fantastisk den veckan blir och hur fina och fantastiska alla SSU:are är. Det spelar ingen roll om partiet just nu är ett sjunkande skepp, på Bommersvik finns framtiden säkrad.

Det som gör mig som ledare mest imponerad är alltid att man dels får följa sin grupps process, från första handtagen i matsalen till de tår-fyllda avskeden sista timmen. Det är också fantastiskt att få se deltagare växa, i år hade jag tillsammans med Kenny och Peter 26 stycken deltagare och under veckan växte alla, de vågade ta mer plats, vågade argumentera med föreläsarna och med varandra, alla vågade redovisa sina projekt inför varandra och så vidare, listan kan göras lång. Jag är så glad över att det finns så mycket fina och duktiga ungdomar i SSU och jag är glad över att Bommersvik får vara en plats där nya vänskapsband skapas och nya ideer väcks.

Under Klubben i Huset efter revykvällen när alla deltagare gick bananas på dansgolvet frågade en annan handledare mig "älskar inte du SSU just nu?" och svaret blir självklart ja! När det finns så mycket kunskap, skratt och dans under samma vecka och samma tak är det verkligen lätt att älska SSU.

Inga kommentarer: