tisdag 6 december 2011

Vikten av systerskapande

Jag har länge varit skeptisk till separatistisk verksamhet, har inte riktigt sett någon poäng med det, men med åren har jag kommit att ändra min uppfattning kring det hela och i helgen var jag en av två kursledare för en tjejnätverkshelg som blev mycket lyckad!

Det finns verkligen stora vinster i att enbart träffas tjejer och tjejer för att diskutera och för att ges utrymme för närverkan och för att lära känna varandra. Under helgen hade vi en grymt bra föreläsning som handlade om hur man som tjej kan ta plats i en ojämställd organisation. Ett sjukt intressant ämne där vi är alldeles för dåliga på att ta just den där platsen. Problemet blir ofta att man som tjej tar på sig skulden för att organisationen är ojämställd, vilket inte är fallet. Tjejer tenderar att slåss med varandra om samma utrymme istället för att stötta varandra. Jag tror alla tjejer måste tänka om just på den punkten, det måste finnas tusen olika anledningar till att det är bättre att samarbeta med varandra och tydliggöra på patiarkala strukturer istället för att leva i dem och motverka varandra. Vikten av att enbart tjejer träffas är alltså stor, inte minst för att kunna djupdyka i politiska diskussioner och nätverka med varandra.

3 kommentarer:

bea sa...

har två kommentarer på detta:
1) laleh har en gång sagt att vi måste hjälpa varandra mer i stället för att tävla hela tiden (ett bra livsmotto).
2) crossing boarders. http://crossingboarders.se/

Anonym sa...

Vad fick dig att ändra dig?

Kaisa sa...

Hej anonym!
Jag tror insikten av vilka möjligheter som finns med en separatistisk verksamhet fick mig att ändra åsikt kring det hela. Att det är en fristad där tjejer kan debattera och stärka varandra utan killars inblandning, någonting som jag med åren i SSU har lärt mig.